zwemmen bij zonsondergang - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu zwemmen bij zonsondergang - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

zwemmen bij zonsondergang

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

20 November 2006 | Namibië, Tjova

Goedemorgen Nederland!

We zijn eigenlijk enorm verwend; een mooi huis, mooi weer, leuke mensen, mooi werk en nu ook nog een mooi zwembad!
Jaja, zijn jullie al jaloers?? Wie is er zo gelukkig om na een verhitte dag werken een verkoelende duik in ‘t overheerlijke zwembad in zijn tuin te nemen?? WIJ DUS…
Dit zwembad is een stalen geraamte met ijzeren vaten eraan zodat ie blijft drijven in de rivier. Eigenlijk zwemmen we dus gewoon in de rivier alleen dan zonder dat de nijlpaard of krokodil… Zie foto’s.

Nu we dit zo schrijven (dit doen we van te voren zodat we het alleen maar in hoeven te tikken zodra we op internet kunnen) zitten we voor de school af te koelen van ons loopje. Eigenlijk waren we van plan ons groepje ‘Windows of Hope’ te doen, totdat….we bij school aankwamen en er doodse stilte heerste…geen kind of kip te bekennen… Behalve de wind horen we nu alleen een verhitte discussie op de achtergrond… De hoofdmeester houdt een boek bij met verslagjes over de leerkrachten op school. Dit wordt naar een regionaal kantoor gestuurd zonder dat de leerkrachten hier inspraak of inzicht in hebben. Laatst bleek dat de hoofdmeester allemaal leugens in dit boek over Mana geschreven had. Zo had Mana zich dit jaar al 28x misdragen…
Nu is er dus een vergadering bezig met ongeveer 10 mensen die hierover discussieren. Oftewel…ons groepje gaat weer niet door! Donderdag doen we weer een poging 

Vorige week donderdag was het pensioensuitbetaaldag. Op deze dag krijgen alle 60+-ers hun pensioen. Dit betekent dat het hele dorp Tjova en de omliggende dorpjes Mbapuka en Shamongorwa uittrekken en zich voor de basisschool in Tjova verzamelen. Daar wachten ze dan de hele dag tot de auto met het geld komt. Wij hadden die donderdag ons ‘Windows of Hope’ groepje, echt we wisten niet dat er zoveel mensen in de omgeving waren. Het stond helemaal vol met mensen voor de school, dit zijn echt niet alleen oude mensen, nee jong en oud komt, want misschien valt er wel wat te halen/beleven. Hoe later het wordt hoe drukker het wordt en dan komen de handelaren met hun kleedjes tevoorschijn en worden de spullen uitgestald. Het was echt een gekkenhuis. Iedereen wilden ons een handje geven en onze naam weten, want ze hebben allemaal wel van ons gehoord…hmzz zo voelt het dus om berucht te zijn…
Helaas hebben we alleen een foto kunnen maken van toen het rustig was en de handelaren er nog niet waren. Als mensen zien dat je een foto maakt zijn ze er namelijk van overtuigd dat ze daar geld van van je moeten krijgen.

Wist je dat…
…het nog steeds goed gaat met en tussen ons?
…de kleuterschool 3 weken voor de zomervakantie eindelijk weer begonnen is?
…deze na 3 weken weer 2 dagen dicht was?
…de juf 2 maanden afwezig is geweest?
…de hongertijd hier weer aangebroken is?
…de kinderen een bord mieliepap krijgen op school van de overheid?
…alle scholen het schooljaar aan het afronden zijn?
…iedereen zich op de zomervakantie aan het voorbereiden is?
…inclusief wij zelf?
…de zomervakantie 1 december begint?
…Sint en zijn pieten ook in Afrika komen?
…ze nu al een gedicht en pakketje opgestuurd hebben?
…wij hier heel blij mee zijn 
…wij ietsjes later dan in Nederland, op 8 december surprises open zullen maken?
…we in het zwembad op de heiligman wachten tot hij met zijn stoomboot aankomt?
…het hier bijna elke dag onweert?
…en het toch nog lekker warm weer is?
…de hoofdmeester laatst vroeg of we geen bijpassend tshirt hadden bij de pet die hij bij de tekenwedstrijd gekregen had?
…we gezegd hebben dat we het leger des heils niet zijn, dus dat ie maar naar Marja moest gaan ;)
…Ellen en Leoni allebei een jaartje minder jong geworden zijn?
…er tijdens een boottochtje op de rivier een nijlpaard onder onze boot zat?
…de reddingsvesten niet nodig waren?
…we deze week 6 (aanstaande) kleuterjuffen een training gaan geven?
…dit gaat over alle soorten ontwikkeling etc?
…het zwembad 2 weken geleden gelanceerd werd?
…je het gezicht van de werkers (op het terrein) had moeten zien toen ze eindelijk doorkregen waar ze 2 weken aan gewerkt hadden?
…we nog steeds genieten van alle post en berichtjes uit Nederland en wijde omstreken?
…we niet heel direct in contact staan met de AIDSproblematiek?
…we dit wel merken door de wezen, begrafenissen en hoe mensen eruit zien?
…mensen er hier niet over praten?
…ze dood gaan aan andere ziektes…volgens hun?
…we een hele mooie regenboog/kring om de zon gezien hebben?
…alles nu erg dicht begroeid is?
…dit enorm mooi is?
…mensen hier ons nog steeds graag een handje geven en een praatje met ons willen maken als we ze onderweg tegen komen?
…als we ze in het Timbukushu groeten, ze in het Timbukushu hele verhalen vertellen?
…ze niet doorhebben dat we ze niet (verstaan?
…vorige toen we met 2 tolken aan het praten waren op school er een drunken moeder binnen kwam die ons een stevig drukkie gaf en onze hand bleef schudden?
…daarna vrolijk op het schoolbord ging schrijven?
…jullie nu vast wel begrijpen dat het hier nooit saai is?
…de discussie in de school nog steeds bezig is?
…we afgelopen zaterdag naar een kerstzangdienst inde kerk in Rundu zijn geweest?
…de Kerstman daar ook een bezoekje kwam brengen?
…de zondag erna een kerkdienst bezocht hebben?
…dit weekend 3 lekke banden gehad hebben?
…het vreemd was om weer allemaal blanke, verstaanbare mensen om ons heen te hebben?
…we wel genoten hebben?
…we nu hopelijk een koude, heerlijk, heldere…fanta/cola bij de Cuca-shop gaan kopen?
…een Cuca-shop een klein winkeltje is?
…deze tegenover de school staat?
…ze zeep, olie, soep en fris verkopen?
…ze met ons een mega-omzet maken?
…we onze eigen groenten gezaaid hebben?
…we vol spanning wachten tot/of er iets in onze groententuin opkomt?
…we de uitslag van de vergadering op school inmiddels weten?
…Mana, de meester, niet schuldig bevonden is voor de schoolraad?
…volgende week zaterdag de hoofdmeester en Mana voor de tradotionele rechtbank moeten verschijnen?
…hier Mana’s naam gezuiverd moet worden?
…iedereen een dikke knuffel van ons krijgt?
…jullie ons uiteraard nog steeds kunnen schrijven naar:
Philadelphia, Foundation for Orphans in Distress (T30/04)
P.O.Box 1559
Rundu
Namibia

• 20 November 2006 - 09:57

Marja:

joh. ik heb ondertussen genoeg uniformen in mn kast hangen.. ik denk dat ik er wel een paar kan missen... ik zal ze jullie zo snel mogelijk sturen zodat jullie niet schandelijk voor gek lopen daar ;P

• 20 November 2006 - 10:13

Dianne:

Hoi Nienke!!

Wat een geweldige avonturen beleef je daar! En wat een luxe....Gelukkig gaat het allemaal goed met jullie. Ik hoorde dat je Kim nog gesproken had en groetjes voor mij had doorgegeven. Dus bij deze: 'De groetjes terug!!'

• 20 November 2006 - 10:59

E.en P Hooijmeijer:

Wat leuk om wat van jullie te lezen en te zien. Een hartelijke groet uit een regenachtig Nederland.
    Ellen en Piet Hooijmeijer

• 20 November 2006 - 11:12

Jeanet Kreling:

Wat moeten jullie het fantastisch hebben daar en wat een belevenissen. Het lijkt me een hele kunst om in het zwembad te komen.
    Nog een hele fijne tijd daar en leuk om van jullie belevenissen op de hoogte te blijven!!!!
    Groetjes.

• 20 November 2006 - 11:14

Naas:

Mooi ek sien julle het amptelik nou die wereld se tweede "croc cage dive" swembad naas Ngepi. Lyk lekker!

• 20 November 2006 - 11:15

Harko Bouwkamp:

Bondige voorstelling van zaken en prachtige foto's! Wie is de architect van dat zwembad? Hier regen bij 10 graden. A Dieu!

• 20 November 2006 - 18:27

Eric:

Há wat een gaaf idee van jullie 'zwemkooi'. Wie is er zo creatief geweest? Het lijkt met een kwaliteits-bad dat best een nijlpaardje kan hebben... Zelfs extra gaas tegen de piranha's. Nu nog iets tegen de bloedzuigers ;(. En eh, werken? Komt het daar nog wel eens van?
    Nog veel plezier, geniet er van!

• 20 November 2006 - 18:39

Moeder Bijl:

wisten jullie dat ik steeds meer zin krijg om langs te komen......

knuffel

• 20 November 2006 - 22:00

De Andere Moeder:

Dat gevoel heb ik nou ook! Alleen die slangen!

Dikke knuf

• 21 November 2006 - 13:21

Roel:

geweldig idee!! ben gewoon trots op jullie, of wie dat ook bedacht heeft!
    geniet ervan.
    We missen jullie inbreng hier bij de vereniging wel hoor, neem vooral die creativiteit mee terug hierheen!!
    succes (nog post uit zweden:)?)

• 21 November 2006 - 17:20

Leni:

Super zwembad...
    Wist je dat ik ook elke woensdag een sprong in het diepe maak en dan 1 !!!! km zwem ?
    Behalve zwemolifanten met dolfijnsnelheid komen we geen visjes tegen....
    Succes met werk en ontspanning.
    Groeten.

• 21 November 2006 - 20:01

Netty, Bert En Sam:

Hahahahahaha wat een gaaf zwembad. Zit ie vast aan de bodem van de rivier of komen jullie binnenkort door het Wolderwijd drijven?

• 24 November 2006 - 14:15

Ouders Ellen :

fijn om jullie uitgebreide verslagen te lezen. daar genieten we erg van,wat dachten jullie van een beetje omo in zwembad gooien en kleren aan houden en dan de boel schoon zwemmen daarna even drogen in de zon alles schoon aan de haak geniet jullie verblijf daar straks een fijne vakantie!

• 26 November 2006 - 19:07

Piet Louter:

Hoe is het met de groente. Komen ze al op.
    Kan ik al een keer komen eten. Lekker glaasje wijn erbij als dat kan.
    Wat gaan jullie in de zomervakantie doen.
    Veel plezier in ieder geval.

Met vriendelijke groeten,

Piet

• 29 November 2006 - 12:57

Marjolijn:

He meiden,
    Nog een laatste berichtje uit Zweden is onderweg :) Echt leuk dat ik de laatste week nog wat van jullie kreeg! Geniet er nog van voor mij zit het er al weer bijna op,
    Liefs

• 04 December 2006 - 11:53

Huub:

Dag Nienke en Laura,

Leuk weer wat van jullie te zien. Ik kwam Sebatiaan toevalling tegen en hij wees mij op jullie site. Dit is in ieder geval heel wat beter dan Karpathos.