Sinter-vakantie-kerst-oud&nieuw.... - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu Sinter-vakantie-kerst-oud&nieuw.... - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

Sinter-vakantie-kerst-oud&nieuw....

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

04 Januari 2007 | Namibië, Tjova

GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!!

Hier dan maar weer eens een berichtje van ons, is een tijdje geleden, maarja, ook wij hadden het druk met Sinterklaas, vakantie, kerst en oud & nieuw vieren :D
Zoals jullie hebben kunnen zien is het inmiddels wel gelukt om bij de vorige twee berichten foto's te plaatsen, dus heb je ze nog niet gezien? Neem eens een kijkje!
We zullen jullie eens vertellen hoe wij van onze vakantie genoten hebben...

Sinterklaas...
Het was een beetje verlaat, zo hoort dat in Afrika hebben we inmiddels geleerd, maar op 17 december hebben ook wij dan Sinterklaas gevierd. We hadden net als de meeste mensen in Nederland altijd doen: lootje getrokken.
's Middags was het eerst al feest omdat Corien arriveerde na een lange reis vanuit Angola. Zij was nog niet op de hoogte van de plannen van de Sint om 's avonds langs te komen, maar natuurlijk had de Sint ook haar niet vergeten.
Aangezien sinterklaas hier nog niet officieel gevierd wordt (buiten Camp Ndurokoro om dan...) hebben we het traditonele voedsel: kruidnoten en taai-taai, zelf maar gebakken. Na hier lekker van gesmuld te hebben was het tijd voor de suprises, de creatieve creaties zijn op de foto's te bewonderen, waarna uiteraard nog een gezellige Afrikaanse braai volgde...
Iedereen is weer goed verwend dus: Dankie Sinterklaasje!

De 18e begon onze vakantie dan echt. In ons gehuurde Golfje (die Coren onderweg al opgepikt had) vertrokken we richting Etosha, het grootste wildpark van Namibie. Dit is zo groot dat je drie dagen nodig hebt om er door heen te rijden als je alles goed wilt zien, er zijn dan ook drie kampen in het park waar je kan overnachten. Na een dagje rijden en een paar lachwekkende wegblokkades (rijbewijs en bagagecontrolle), kwamen we tegen het eind van de middag aan bij de ingang van het park. Ff informeren of er plek om te slapen is bij het eerste kamp... Ja hoor, we konden het park inrijden. Na nog geen 5 min. staat er al een cheetah naast onze auto, nou dat is een goed begin, of niet?
Twee volle dagen van zonsopgang tot zonsondergang rondgereden in het park, en ten eerste volop genoten van de ontzettend mooie natuur en ten tweede van echt onwijs veel wild dat we weer gezien hebben. We hebben weer veel geluk gehad: van 12 leeuwen voor je auto tot tientallen zebra's en giraffes tot neushoord met baby tot aan olifant in de boom.... in een woord: SUPER!!!

Na drie dagen heerlijk in Etosha vebleven te hebben zijn we weer in de auto gestapt om verder te reizen. Volgende bestemming: de kust, maar eerst nog even overnachten in Omaruru. Daar nog lekker terrasje gepakt (enige terrasje in het durp dat welgeteld 1 straat lang is...), naar een werkplaats voor houtsnijwerk, bij het zwembad gelegen en 's avonds weer uit eten geweest bij hetzelfde terrasje als eerder die dag...
Volgende ochtend weer op tijd eruit want de kust wacht op ons!

Tegen de middag kwamen we dan ook aan in Swakopmund, een heel gezellig Duits plaatsje aan de kust. Het ligt eigenlijk tussen de woestijn en de Atlantische oceaan in...
Eerst maar een kijken wat hier te doen valt... Heel veel dus, vooral activiteiten op de zandduinen in de woestijn worden in grote getalen aangeboden. Eens even verder informeren... Helaas, in het weekend alleen op zaterdagochtend, met kerst dicht en ook familiedag (bij ons tweede kerstdag) dicht... Laten wij er nou net alleen in het weekend en met kerst zijn... Dan maar de leukste activiteit uitzoeken om zaterdagochtend te doen. Paragliding leek ons wel wat, met een parachute van een duin en je dan mee laten nemen door de wind. Volgende ochtend dus vroeg eruit want we zouden om 8.00 uur opgehaald worden... Precies op tijd stopt er een auto voor onze neus... Huh? Zijn we nog steeds in Afrika? Ja hoor, blijkbaar wel, want de meneer in de auto komt ons vertellen dat het niet door kan gaan omdat de wind verkeerd staat... Na het nog een keer verzet te hebben bleek de wind ons niet goed gezind, en was het paragliding er voor ons niet bij :-(
Dan maar een beetje aan het strand liggen, de pelikanen en flamingo's in Walvis Bay bezoeken, en de hoogste duin in de omgeving: Dune 7, beklimmen!
Uiteraard, wij drie slimme meiden als we zijn, besloten dit even op 1e kerstdag, op het heetst van de dag te gaan doen...
Ok, van dit idee stapten wij snel weer af na de eerste stap op de duin gezet te hebben, je voeten branden is ook niet het beste wat je op je vakantie kan doen...
Dan maar paar uurtjes wachten en tegen t eind van de middag weer terug. Poging twee: een goede wind is op komen zetten, wat in de woestijn ook wel zandstorm genoemd wordt... Maar het was de laatste dag dat Corien er was dus we moesten en zouden die duin op. Een paar minuten later stonden we dan ook zandhappend en een kilo zwaarder van al het zand in onze kleren en haren, op de top van de duin van het geweldige uitzicht te genieten: SUPER!!!
Om kerst nog even goed te vieren zijn we 's avonds natuurlijk uit eten geweest, van kerst was niet veel te merken, maar gezellig was het wel en we hebben nog lekker gegeten ook!
Tweede kerstdag 's ochtendsvroeg was het tijd om met een brok in onze keel weer afscheid van Corien te nemen, die vertok richting Windhoek. Corien, we hebben van je genoten, super bedankt voor de toffe, gezellige, leuke, grappige (en ga zo nog maar even door) vakantie! We zien je zeker nog snel ff in Nederland als wij terug zijn en voor jij weer weggaat ;-)

De 27e vetrokken ook wij dan weer richting de Rimboe, waar we de 28e weer veilig aankwamen.

En toen was het oudejaarsdag... Leoni bij haar familie, dus met z'n drieen op het kamp (Ellen en wij). Gezellige avond gehad met chocoladeletters, kruidnoten (deze keer echt uit NL), oliebollen, appelflappen en kerstkransjes (ook uit NL). Beetje preekgelezen en spelletjes gespeeld en toen was het 00.00 uur! Champagne geknald en STERRETJES! aangestoken, met dank aan Roel en Majo! Super, Tnx daarvoor! Verder is er hier uiteraard niets te horen behalve het oorverdovende gewaak van kikkers en padden... Ach, bijna het zelfde als vuurwerk toch?
Inmiddels zijn de werkzaamheden hier alweer begonnen, dus daar zullen we de volgende keer wel weer over schrijven.

Als laatste willen we nog even baie dankie zeggen tegen iedereen die ons volgt, berichten achterlaat, en voor de vele brieven en kaartjes die we uit NL ontvangen, vooral ook nu met kerst- en nieuwjaarswensen!
We genieten hier nog steeds volop van!
Om nog even antwoord te geven op meerdere ongerust klinkende vragen: Post vanuit Nederland kan zeker nog wel verstuurd worden tot half januari. We vertrekken op z'n vroegst pas 11 feb. richting Windhoek, dus dat komt zeker nog wel op tijd aan.
Deze post kan nog steeds verstuurd worden naar:
Philadelphia Foundation for orphans in distress,
P.O. Box 1559
Rundu
Namibia

• 04 Januari 2007 - 12:34

Klaas:

Nienke, Laura en natuurlijk ook Corien! Ik hoor het wel weer.. Bij jullie was het ook met de feestdagen weer dik voor elkaar!
    Ik lees dat jullie weer veel gezien en gedaan hebben in jullie welverdiende vakantie. Jammer dat het paragliding niets is geworden. Maar ja, wie weet wel bij de volgende trip!

Nog een heel goed en mooi 2007 toegewenst!

• 04 Januari 2007 - 15:10

Karin Halbesma:

ik wil jullie namens ons hele gezin een gezond en gezegend nieuwjaar toe wensen

• 04 Januari 2007 - 19:22

Elze:

heej halloo!!

om te beginne wens ik jullie een gezegende en spetterend 2007!!
    jullie hebben vast en zeker beter weer gehad met kerst en oud&nieuw! wij hoopten nog steeds op n witte kerst.. maar helaas ook dit jaar, hebben we dat gemist! we zijn heel blij te horen dat ook jullie weer een leuke en fijne kerst en oud&nieuw hebben gehad! nou bij ons is het ook heel gezellig geweest.. we zijn eerst even gezellig naar een gezin bij ons uit de kerk geweest en verder ben ik (elze) nog even met vrienden naar de soos en een sporthal bij ons in Leek geweest! wij hebben ons dus wel vermaakt! verder loopt het hier wel op rolletjes! we hebben nu lekker vakantie en genieten daar volop van! (laat op bed en lekker uitslapen;)) heerlijk!!
    af en toe nog n beetje werken en stadten (ff mn geld weer uitgeven:P)
    k heb sinds kort een kindje van compasion! lydia uit Ghana! eerst merkten we (ik en mijn vriendin) er niet zoveel van, maar dat is zeker goed gekomen, want ze heeft ons een brief gestuurd met een mooie tekening! dat is echt zoo gaaff!! genoeg over ons gekletst!! jullie hebben dus allemaal heerlijke acties uitgespookt!! ik ben echt jaloers en hoop nog een keer een vergelijkbare "reis" mee te maken!!
    Liefs Elze en natuurlijk ook de groetjes van heel ons familietje;)

• 04 Januari 2007 - 20:47

Marjolijn:

Heeee meiden!

Wat leuk om eindelijk :)weer eens wat van jullie te horen!!! Haha dat maakt mijn dag weer helemaal goed. Ik was echt zo bang dat mijn post niet op tijd aan zou komen en je wilt niet weten hoe blij ik ben nu ik weet dat jullie het op tijd gehad hebben! Toppie.

Geniet er nog van, maar ik begin jullie aardig te missen dus kom ook maar weer snel naar huis,

Liefs Majo

• 04 Januari 2007 - 20:55

Marlien:

Wow...
    Ik heb heerlijk al jullie foto's weer even bekeken, en de kriebels zitten weer in mn buik hoor!
    Sjonge, jullie hebben wel een heel bijzondere safari gehad zo te lezen, maar ja Nienke en Corien kennende kan dat gebeuren....
    Nou meiden, geniet van de mooie start van 2007 daar in jullie houten hutje, en jullie blijven nog steeds in mijn gebed en gedachten.!!!
    Dikke knuf

• 05 Januari 2007 - 07:23

Eric:

Wat doen en zien jullie toch veel! Indrukwekkend hoor. Ik wens julie voor het komende jaar daar nog veel plezier bij. Eerst nog een tijd in Namibië, en ook 'strax' als jullie weer terug zijn in Nederland (sssst, nog even niet aan denken). Ik hoop dat God jullie werk daar en hier zegent. Als ik jullie verhalen lees en foto's zie dan valt het me op hoeveel plezier je kunt beleven aan 'goed doen'. Terwijl we (laat ik het maar bij mezelf houden: ik) eerder denk aan een 'belasting' als er werk voor anderen gedaan moet worden...
    Dus, goed voornemen voor 2007: met plezier goede dingen voor anderen en God doen!
    Een deel zit er aan te komen: www.helptabitha.nl (nog niet heel informatief, één van de dingen die hopelijk in 2007 gaat veranderen).

• 05 Januari 2007 - 11:25

Hippo:

Hallo kanjers, ook van mij een heel gelukkig nieuw jaar, dat nieuwe jaar zal best wel de nodige veranderingen met zich meebrengen, zeker voor jullie. Als ik de foto's bekijk denk ik alleen maar hoe geweldig het is dat jullie dit allemaal doen, iets waar wij in het wilde westen echt stil van worden. Ik ben trots en dankbaar dat ik jullie ken, liefst laat ik aan iedereen de website zien waar ze kunnen zien wat een liefde er uitstraalt van het werk dat jullie doen. Wat zal het moeilijk zijn weer weg te gaan bij deze mensen en zeker bij die kinderen. Ik ga nu stoppen en wens jullie nog goede weken toe.
    Veel lefs en een knuffel van Hippo.

• 05 Januari 2007 - 12:39

Marja:

lievurds, alle zegen voor het jaar 2007.. komt he le maal goed! wat een gave fotos van jullie vakantie en vooral die van de woestijn zeg! Tof voor jullie dat jullie dit mee mogen maken! En laura, wat zien ik? ben JIJ BRUIN????

• 05 Januari 2007 - 14:05

Harko Bouwkamp:

Chers amies,
    Veel heil en zegen, sneeuw en regen in 2007! Wat een mooi verhaal en nog mooiere dia's! Dank. Adieu! Hartelijke groet, Fam.

• 05 Januari 2007 - 17:59

Arjan:

dames,

ook voor jullie het allerbeste komend jaar. geniet nog van de tijd in afrika en veilig terug komen

groet arjan

• 06 Januari 2007 - 00:16

Harold En Erna:

Hee Nienke en Laura, Gods zegen voor 2007 en jullie werk in dit mooie land
    Ook namens Rick, Tiemen, Willemijn en Lotte

• 06 Januari 2007 - 13:51

Moeder Bijl:

Lieve meiden,
    Geweldig om alles weer te lezen en te zien!
    Heel die duin overgeklommen? hoe hoog en hoe lang over gedaan?
    Nienke, 't was wel zielig dit jaar alleen vuurwerk afsteken, komende jaar doen we het weer samen!

knuffel ma

• 06 Januari 2007 - 21:10

Anthony:

leuke foto's, maar die leeuw is van een ansichtkaart, dat had ik natuurlijk allang door. groetjes en een heel tof 2007 gewenst! adioz

• 07 Januari 2007 - 16:03

Rioloog:

Tof dat jullie zoveel goeie en mooie dingen daar mogen doen, en een leuke vakantie, prima! Nog 'Leeuwenhandel' gedaan?
    Seb

• 07 Januari 2007 - 22:18

Dinie (Hoogland):

Hoi Nienke,
    Wat maken jullie daar veel mee en vooral, wat maken jullie er veel van! Het enthousiasme spat van de verhalen af,echt leuk om te lezen.
    Wat zullen de kids daar jullie missen. Worden jullie al een beetje weemoedig om naar het afscheid toe te leven?
    Je zult ook wel graag -vooral- Sam in je armen willen sluiten denk ik.
    Nog heel veel plezier en zegen daar.
    groetjes, ook van Jan en Marieke (Arjon is inmiddels ook ons huis uit en woont nu zelfstandig).

• 09 Januari 2007 - 18:09

Corien:

Heeej meiden!
    Toch nog het nieuwe jaar ingeknald met Champagne...:) EUR 79??? hihi, nu toch wel goed gekeken of nie?
    Wow als ik jullie verhalen weer lees krijg ik alweer heimwee!(en dat terwijl k nog maar 12 uur in NL ben) t was echt zo gaaf! Thanks for that! Enne ja we gaan zeker afspreken. Enne wat een lief huisdier was t! n scheetje! He geniet alles vooral en heel veel succes ook nog met t werk. Take care. Enne Nienke ...geen gekke plekken meer gekregen? Mijn collega in Ethiopie kreeg ze ook al,...is er met een anitbiotica zalf vanaf gekomen... misschien ben ik degene wel die mensen infecteert...aiaiai. Dikke knuffel voor jullie beidjes... ciao

• 15 Januari 2007 - 17:43

Antoin:

Bonjour :) Madamm

Ik heb je kaart ontvangen net één dag te vroeg dus toch een hele goede timing ;) .. wel een hele mooie omgeving daar en een hoop mooie beestjes zo te zien, misschien wel handig om die grote poes op die foto hierboven mee te pikken voor in de meerkoet zodat ik voortaan niet om elke "wissewasje" (haha) de deuren op slot hoef te doen. En 't was zeker wel schrikken voor die kikkertjes al dat bizarre vuurwerk ;) maar goed dat je t klein hield want dat blijkt toch veiliger te zijn (als je mijn email nog had gehad met dat artikel van Esther)

Ik laat het wel horen of het was is geworden de 17de, hou je taaiii :D

au revoir

• 18 Januari 2007 - 20:15

(tante) Gerda:

Ha die Nienke, dat is even geleden dat wij van ons lieten horen. Leuk om te lezen dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie zo genieten van alles.
    Volgende maand weer naar huis, zal wel even slikken zijn, maar Holland heeft ook veel goede mooie dingen.
    Momenteel waaien we zowat uit onze broek, het is hier windkracht 10, heel Holland is verwaaid, dus geniet nog maar even lekker van de zon.
    Oma is vandaag geopereerd aan haar knie en alles is goed verlopen, we hopen dat ze voorspoedig herstelt.
    Tot zover Dalfsen.

• 26 Januari 2007 - 13:06

Marja:

nog een paar nachtjes.. sterkte met afscheid nemen, nogmaals.
    vannacht heb ik van jullie gedroomd!! haha wat een mop
    nou, tot snel!(minder dan een maand..)

• 28 Januari 2007 - 09:27

Geert En Joke:

Hallo kleuters!!
    Veel plezier nog jullie laatste weekjes in Namibia. We hopen jullie weer te ontmoeten en dan in Onnen of zo.
    Tot dan.
    Groeten geert en Joke