Hitte in december... - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu Hitte in december... - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

Hitte in december...

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

03 December 2006 | Namibië, Tjova

Op dit moment is het hier nog zeker 35 graden, zitten wij hier in ons hempje achter de computer te zweten, maar schrijven wij met liefde dit bericht voor jullie.

De afgelopen weken… ja we hebben weer heel wat gedaan. We hebben een training aan kleuterjuffen gegeven van drie dagen lang, zijn een weekendje weggeweest en zijn gestart met oudercursussen.

Eerst even over de kleuterjuffen. Een aantal weken geleden was er een vraag bij Philadelphia gekomen of wij 4 kleuterjuffen op wilden leiden. Ons was verteld dat ze een kleuterschool wilden starten en niet wisten wat ze de kinderen moesten leren. Enthousiast als wij zijn zeiden wij gelijk dat we dit wel wilden doen. Ok dit is natuurlijk niet helemaal waar we voor geleerd hebben, maar goed daar zit een mooie uitdaging in. Het gebied waar deze vier juffen vandaan komen is niet het werkgebied van Philadelphia maar we hebben de kleuterjuf van Tjova er ook bij kunnen betrekken. In Mbapuka was nog geen kleuterschool, maar voor daar hebben we een meisje gevonden die er wel graag 1 wilde starten en dus ook naar onze training kwam.
De juffen van Mbapuka en Tjova wonen op loopafstand van ons terrein dus zij konden gewoon komen en gaan. De andere vier juffen moesten aangereden worden en zouden dan hier in het security-huisje blijven slapen.
De eerste dag waren alleen de juffen uit Tjova en Mbapuka aanwezig. Ondanks dat we met een klein groepje waren, was dit een geslaagde dag. De juffen waren heel enthousiast, hadden een goede inbreng en zeiden dat ze veel van ons geleerd hadden. We hebben deze dag besproken waarom kleuterschool belangrijk is, wat voor rol ouders bij de ontwikkeling van hun kind spelen en waarom het belangrijk is een committee te hebben.
‘s Avonds toen we aan het eten waren hoorden we een auto ons pad oprijden. En ja hoor daar waren 2 van de 4 kleuterjuffen die we nog verwachten. Ook was er een baby meegebracht en een iets ouder kind (8jr) die op de dag voor de baby moest zorgen als wij met de training bezig waren. Zo sta je hier altijd weer voor verrassingen. Na hun wat eten gegeven te hebben en de douche gewezen te hebben konden we niet veel meer voor hun doen want ze bleken geen engels te spreken, dus dat werd wachten tot de tolk er de volgende dag weer was.
De laatste twee dagen van de training waren wederom succesvol. We hadden elke juf een schrift gegeven om aantekeningen te maken, en wat zo grappig was, was dat de tolk er ook een vroeg omdat hij het zo interessant vond.
Aan het begin van de training hebben wij de juffen gevraagd wat ze graag wilden leren, op deze vragen hebben wij de laatste 2 dagen antwoord gegeven. We hebben het gehad over de verschillende ontwikkelingsstadia van een kind, over gehandicapte kinderen, wezen en kwetsbare kinderen. We hebben ze een aantal christelijke liedjes geleerd, omdat ze dit ook belangrijk vonden om aan de kinderen te leren en we hebben het gehad over het belang van spel en creatieve activiteiten.
Een lang deel van de laatste dag ging ook over aids en HIV. Tegen dit probleem liepen ze veel aan en daar hadden ze dan ook veel vragen over. Omdat deze juffen en onze tolk wat beter ontwikkelt zijn dan de gemiddelde mens hier, konden zij hierover praten. Het probleem is dat de gemiddelde mens dat hier niet doet. Er ligt een soort taboe op, men praat er niet over, ontkent dat ze ziek zijn en willen niet geholpen worden. De juffen wilden van ons weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Helaas hadden wij niet genoeg tijd meer om hier heel uitgebreid op in te gaan, maar hier zal in de toekomst nog een workshop door Philadelphia over gehouden kunnen worden.
Aan het eind van de training hielden we een evaluatie waaruit kwam dat iedereen dik tevreden was over onze training en de volgende keer zeker weer zouden komen als er een vervolgtraining kwam. Wij zijn blij om te kunnen zeggen dat wij mede dankzij onze vele sponsors uit Nederland alle juffen materiaal mee hebben kunnen geven voor hun kleuterschool. Zoals gekleurd papier, een rol wit papier, scharen, potloden, puntenslijpers, gummen en een boek over de ontwikkeling van een kind. Namens hen: Baie dankie!

Na deze training waren wij natuurlijk volkomen afgedraaid en hard toe aan een weekendje weg (in een boomhut) om even bij te komen, in een andere omgeving te zijn en andere mensen te ontmoeten. Dit laatste is toch iets wat je hier heel erg mist. Je zit met z’n vieren op het terrein en verder zie je alleen de lokale mensen die, met alle respect, toch iets minder goed ontwikkeld zijn.
Dus op naar ‘Ngepi Camp’, zo’n 70 km bij ons vandaan aan de Kavango rivier.
Hier hebben we heerlijk uit kunnen rusten, leuke mensen ontmoet, en heel erg veel van de natuur genoten. Is toch weer eens iets anders… ipv wakker worden van je wekker, wakker worden van vechtende nijlpaarden (seekoeie). Vanuit je bed of hangmat, vlak voor je boomhut, nijlpaarden zien zwemmen is iets dat je meegemaakt moet hebben, echt waanzinnig! Geloof ons!

Na een weekendje weg kan je weer hard aan het werk, toch? Dat hebben we dan ook gedaan. De eerste oudercursus is al achter de rug. We hebben op dinsdagmiddag een poster opgehangen bij de cuca shop om alle jonge moeders uit te nodigen. Woensdagmorgen stonden er 20 moeders en een zooi jonge kinderen voor ons hek. Te wachten op ons, want ze zijn als de dood voor onze honden….
We hebben net als bij de training van de juffen, UNICEF-posters gebruikt, maar we merkten dat deze vrouwen een stuk minder ontwikkeld zijn. De cursus voor moeders ging dan ook een stuk moeizamer, omdat ze nauwelijks inbreng hadden of reactie gaven op wat wij vertelden. Ondanks dit was het toch erg leuk en zeiden ze dat ze veel geleerd hadden en de volgende keer weer zouden komen. Met deze moeders hebben we het ook gehad over het belang van de kleuterschool voor hun kinderen. En hebben we ze geleerd hoe ze met hun kinderen kunnen spelen.

Morgen begint het kamp voor weeskinderen, in ons volgende verslag kunnen jullie hier uitgebreid over lezen. Hier hebben we onwijs lang naar uitgekeken en hebben we echt heel veel zin in!

Jullie kunnen ons natuurlijk nog steeds schrijven naar:
Philadelphia foundation for orphans in distress,
P.O. Box 1559 Rundu
Namibia

We kijken weer uit naar jullie reacties op ons verhaal, laat ook gerust weten hoe het in Nederland (en wijde omstreken) gaat!

Drukkie van ons en geniet julle sinterklaasfeest!

Ps: foto's volgen nog...

• 03 December 2006 - 18:39

Herman En Fam:

heeey meiden, Zo nou de laatste tijd zijn jullie aardig druk bezig geweest. Goed bezig dan. Nou wij hebben het hiero ook onwijs warm. Nog steeds geen ijs en sneeuw. Zweten geblazen hiero. :P wij zijn bijna toe aan kerst, Vieren jullie dat daaro ook nog?? Nou binnenkort zal ik jullie eens een brief terug gaan schrijven. Ik neem me dat al een aardig tijd voor maar heb er veelste weinig tijd voor. Maar strakkies wordt het allemaal wat rustiger op school. jullie zullen straks echt weer moeten wennen aan al die ontwikkelde mensen hiero!! :P:P:P Nou meiden veel plezier daaro in jullie huisje en spreek jullie snel weer.
    groetjes Herman en Fam

• 03 December 2006 - 19:01

Arja:

Geweldig om die mensen zo te helpen. Ik hoop dat ze er veel van geleerd hebben en dat ook in de praktijk brengen.

Geef je al die kindertjes een knuffel van mij?

Tot de volgende keer! Groetjes Arja

• 03 December 2006 - 20:34

Marja:

eindelijk zijn jullie dan begonnen met WERKEN.. het werd eens tijd dat aan die afrikaanse luiheid een einde kwam! Ik ben super trots op jullie bezigheden, want tis toch best lastig om iets over te brengen aan een totaal andere cultuur! Laten we bidden om Gods zegen voor de ontwikkeling van het land.
    Hej, de (denk ik) laatste brief komt er zsm aan.. ik durf er in januari geen een meer te sturen, want stel je voor dattie niet aankomt..
    tsja, dan ga ik maar weer verder met de nederlandse drukte en bezigheid. Allemaal voor het koninkrijk :) dikke drukkie terug

• 03 December 2006 - 20:45

Henry (ede):

Hoi Nienke en Laura,
    leuk om op een zondagavond in het kille nld, jullie site te bekijken. We wensen jullie alle goeds toe.
    groetjes,
    Femmie en Henry

• 03 December 2006 - 21:23

PaPoul:

Meiden,
    Wat weten jullie toch steeds weer op een heel aantrekkelijke manier te vertellen wat jullie beleven. Nog een verborgen talent!

Groeten van allen

• 03 December 2006 - 22:11

Karin Halbesma:

ik vind echt dat jullie daar geweldig werk verrichten.
    en ik vind het ook ontzettend leuk om jullie op deze manier te volgen.
    hartelijke groetjes van de fam halbesma

• 04 December 2006 - 11:06

Jeanette:

Heeey Laura!!
    Leuk weer om te lezen hoe het met julllie gaat! Super bijzoner lijkt mij dat idd om wakker te worden en dan nijlpaarden te zien zwemmen. Succes met alles, geniet ervan!! groetjes Jeanette

• 04 December 2006 - 11:39

Roel:

He schatten!
    Prachtig, alles goed! Heel grappig om over julie bezigheden te lezen, leren we nog eens wat van jullie, zo als juffies ken ik jullie nog niet:)
    Ik heb mijn schat al weer terug, (1 van 3, wel de belangrijkste...:) maar nou hoorde ik dat jullie daar willen blijven!!?? Doe maar niet! Maar zeker logisch als je al jullie verhalen hoort! Super,

Hasta Pronto!

• 04 December 2006 - 11:57

Huub:

zie ook zwemmen bij zonsondergang

• 04 December 2006 - 13:05

Harko B.:

Bonjour Nienke en Laura,
    Goed verhaal en goed werk! Àls ik lees van een kind van 8, dat voor een baby moet zorgen, denk ik aan dat jongetje van 8, dat vermoord werd afgelopen vrijdag in Hoogerheide, gewoon in de gang op school! Door een man van 22. Wat een wereld! Sterkte met nadenken over de aanpak van aids- en hiv-problematiek! Adieu

• 04 December 2006 - 15:57

Hippo:

hallo meiden,
    Ik zit ontzettend veel aan jullie te denken, en , nou ja, zitten de dames zowaar met hun .... in het zwembad !!!!! Nou vraaf ik je hie kan de sint niet op de daken vanwege de storm, stuur als sinterklaas kado maar snel een beetje zon hierheen.

veel liefs en een kus .

• 04 December 2006 - 18:54

Elze:

Heej hallo!!

Leuk zeg!! Juf van de juffen!! ga zo door, hartstikke leuk.
    hier bij ons baantjes, gaat het heel goed, we zitten hier alleen nog een beetje te koukleumen, al is het nog erg warm voor de tijd van het jaar 10 graden ong. maar jaa wij lopen wel in winterjassen,, morgen gaan wij sinterklaas vieren. dus dat word weer een gezellige boel met suprises en gedichten.. ik praat alleen nog maar in dichtvorm en word dr eigenlijk helemaal gek van! maar jaa je moet er wat voor over hebben!! ik ben echt heel erg jaloers op jullie, lekker in de warmte en allemaal dankbare mensen om je heen! geweldig! ik vind t echt heel leuk! nog heel veel plezier en suc6! we bidden voor jullie!

Heel veel liefs Elze en de rest van de baantjes uit t noorden;)

• 04 December 2006 - 20:07

Corien:

Ha Nienke en Laura,
    lange tijd weer stilte van mijn kant...! Maar daar gaat verandering in komen, k zie dat ik jullie net gemist heb vanaaf!
    k lees net een het bericht van 2 nov (lekkur laat)...ja parachute springen!!! daar ben ik zeker voor in; k had namelijk ook gezien dat je daar iets kon doen van paragliding boven de woestijn... Heb er echt onwijs veel zin in. Helemaal als ik die verhalen van jullie ga zo lees! Echt geweldig wat jullie daar allemaal doen. He k ga jullie even morgenaaf proberen te bellen en anders als ik in Angola ben....
    Tot de 16e in Rundu!
    Big hug,...

• 06 December 2006 - 10:53

Alijanna:

Hoi daar! Wat fijn dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de juffen, moeders en kinderen in jullie omgeving! Leuk zo'n experiment buiten je eigen vakgebied en gaaf dat het zo goed ging. Zoiets zou je in Nederland vast niet zo snel doen, maar zo zie je maar weer dat je met logisch nadenken en een flinke dosis inlevingsvermogen ook een heel eind komt. Ik hoop dat jullie ook resultaat zien van jullie inspanningen. Bedankt voor alle interessante verhalen en nog een hele goede tijd gewenst! O, en wees maar blij dat alle overvolle winkels met extra sinterklaas koopavonden aan jullie voorbijgaan, je kunt maar beter van een mooie afrikaanse zonsondergang genieten.

De groeten aan het nijlpaard, Alijanna

• 07 December 2006 - 16:02

Eric:

Nou, jullie blijven aan de gang hé! Het is inderdaad bijzonder wat voor dosis creativiteit je krijgt als je lekker 'los' mag denken. Zo te lezen kunnen jullie die vrijheid goed aan. Mooi hoor! Ik hoop dat het goed blijft hangen, die aandacht die jullie nu geven aan de kinderen. Zodat er daar uiteindelijk ook genoeg volwassenen zijn die het belang van hun 'nieuwe generatie' inzien. Veel succes daar. En sterkte, jullie staan er gelukkig iet alleen voor, daar blijven we voor bidden.

• 07 December 2006 - 21:04

Fam Louter En Evelie:

hoi meiden,
    we hebben gehoord dat de knuffels aangekomen zijn en we hebben er nog 80 opgestuurd! Hopelijk zijn de kinderen daar er blij mee!
    We genieten van jullie verhalen en hopen dat alles goed gaat.
    Fijne vakantie daar!!

Lieve groeten,

Fam Louter en Evelien

• 08 December 2006 - 13:44

Lyni Venema:

heel herkenbaar, ik zit al 5 jaar in Gobabis. het ga jullie heeeel goed, groeten Lyni

• 09 December 2006 - 14:59

Anton:

hetis hier ook niet koud, vandaag nog in mn t shirt buiten gelopen.... Is de overgang niet zo groot, als jullie weerterugkomen.
    Een hele goede tijd gewenst en succes met jullie (opleidingswerK! In een boomhut geslapen.. nou,daar zal sebas wel jarloers op zijn met zn hoogslaper.

groeten van de sint

• 10 December 2006 - 11:38

Netty, Bert En Sam:

Ik wou gewoon even hallo zeggen. Bel snel om te vragen hoe het met het kamp gaat. Ben erg benieuwd!!

Kus.

• 10 December 2006 - 21:55

Rwestrik@zonnet.nl:

ha die nienke,
    en andere ondernemende mensen in die streek
    hierbij even een bericht van o roel en t netty
    leuk om even bij te lezen op jullie site
    wij zijn trots op jullie wat jullie daar doen en hopelijk nog kunnen gaan doen
    nienke, vandaag zondag zijn we even gezellig bij je ouders in ridderkerk geweest was baje gezellig
    en we hoorden dus van jullie site
    we zullen jullie gaan volgen nu we dit weten wel lekker op tijd ook he
    hopelijk heb je sneeuw met de kertsdagen en hebben wij een graadje of 25
    tot zover effe