smilende weeskinderkampkindertjes - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu smilende weeskinderkampkindertjes - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

smilende weeskinderkampkindertjes

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

12 December 2006 | Namibië, Tjova

Lieve mensen die aan mij denken,

Ik ben Marungu en ik ben 11 jaar en woon in Tjova. Ik wil jullie nu een verhaal vertellen over wat ik vorige week meegemaakt heb.

Ik ben vorige week op kamp geweest bij Philadelphia Foundation, je weet wel waar Laura en Nienke ook werken.
Zij hadden een kamp georganiseerd voor 24 weeskinderen van 10 en 11 jaar uit Tjova en Mbapuka. Er kwamen uiteindelijk 21 weeskinderen, de andere bleken al verhuisd te zijn naar een andere village.
Op maandagmiddag werden ik en de andere kinderen uit Tjova met de auto opgehaald bij de school waar we ons verzameld hadden samen met de 2 kookmoeders die er ook de hele week bij bleven. Wauw ik had nog nooit in een auto gezeten, maar ik vond het heel leuk! Later wil ik ook een auto!
Na ons werden de kinderen uit Mbapuka opgehaald. Waar ook de 3 tolken vandaan kwamen die ook het hele kamp bleven.
We kregen 3x per dag te eten en er was elke keer genoeg! De eerste avond kregen we een tasje met daarin zeep, een waslap, tandenborstel, tandpasta, muggensmeersel, etc. Ik wist eerst niet wat dit allemaal was, maar gelukkig heeft Ellen ons dit uitgelegd!
Ik heb heel veel kunnen spelen met een bal en touw! Het was zo leuk!
We hebben ook veel in 2 groepen gewerkt. Laura en Nienke hadden allebei de helft van de kinderen in hun groep en dan gingen we vanalles doen zoals spelletjes, verhalen werden verteld, we gingen praten over hoe speciaal we waren en we mochten een tekening maken van wat wij meegemaakt hebben in ons leven vanaf onze geboorte tot aan nu. Daarna gingen we weer in de kring en mochten we hierover vertellen. Ik heb verteld dat ik en mijn broertje bij een oom wonen, want onze papa en mama zijn dood. Maar die oom drinkt heel vaak en veel en gaat dan vaak vechten ook thuis. 1 Keer was hij zelfs zo dronken dat hij een mes pakte en mijn zusje haar keel door wilde snijden
:( Toen moest hij naar de gevangenis maar daar is hij nu weer uit.
Thuis moeten ik en mijn broertje van 9 jaar voor ons zelf zorgen, we maken eten, halen water uit de rivier enzo.
Gelukkig mochten we op dit kamp lekker veel spelen en kregen we helemaal vanuit Nederland een tshirt en een knuffel die we mee naar huis mochten nemen!
Daarna kreeg nog iedereen een rok, broek of ander shirt van mensen uit Namibie en Zuid-Afrika! Dat was heel fijn, want nu heb ik 2 shirts en 2 broeken en kan ik ook kleren aan als ik mijn andere kleren was!
De laatste avond was er een kampvuur en mochten we ons eigen broodje er boven bakken en gingen we lekker zingen!
Daarna hebben we lekker met elkaar gedanst en gezongen!
Laura en Nienke vonden het ook heel leuk! Ze hebben genoten, misschien nog wel meer als ons zeiden ze!
Ik moest van ze doorgeven dat het goed met ze gaat! Ze genieten nog steeds in Tjova en dat gaan ze nog meer doen nu ze doorhebben dat ze al over de helft van de tijd zijn!
Ze waren een beetje dom, want ze zijn vergeten foto's over te zetten, al snap ik niet wat dit is, maar ze zeggen dat jullie daar nog even geduld mee moeten hebben.
Ik heb wel heel veel van die flitslichtjes gezien tijdens het kamp, is dat een foto?

Ik heb nu schoolvakantie en ik hoorde dat mijn vriendjes en vriendinnetjes al weer op bezoek zijn geweest bij Laura en Nienke nu ze weten waar hun wonen!
Laura en Nienke zijn van 18 tot 27 december even aan het bijtanken bij de olifanten, woestijn en de oceaan, dus we moeten even wachten tot ze weer terug zijn.
Ik ga nu naar de rivier toe en hoop dat jullie veel aan mij en alle andere kinderen hier blijven denken, want jullie maken ons heel blij daarmee!
Dank jullie wel voor het kamp wat ook door jullie mogelijk was!

Groetjes van Marungu

  • 12 December 2006 - 13:56

    Annette:

    Lieve Murungu,

    Ontzettend leuk dat je ons verteld over het kamp. Het is duidelijk te lezen dat je genoten hebt! Ook mij doet dat goed!
    Lieve meid die Nienke he?!
    Doe haar maar even een knuf van me, wil je?
    En wil je haar dan misschien ook even vertellen dat er in januari een kamer naast de mijne (in hetzelfde huis) vrij komt?! Dank je...

    En vertel jij ons vooral weer snel eens iets van wat je meegemaakt hebt!

    Kus

  • 12 December 2006 - 14:11

    Annette:

    Lieve Murungu,

    Ontzettend leuk dat je ons verteld over het kamp. Het is duidelijk te lezen dat je genoten hebt! Ook mij doet dat goed!
    Lieve meid die Nienke he?!
    Doe haar maar even een knuf van me, wil je?
    En wil je haar dan misschien ook even vertellen dat er in januari een kamer naast de mijne (in hetzelfde huis) vrij komt?! Dank je...

    En vertel jij ons vooral weer snel eens iets van wat je meegemaakt hebt!

    Kus

  • 12 December 2006 - 17:51

    Eric:

    Zo Murungu, je hebt ook erg goed opgelet tijdens de les over onze taal! Volgens mij heb je in ieder geval een talenknobbel, super! Ik ben blij dat je zoveel plezier hebt beleefd, die Nienke en Laura doen maar goed werk. Daarom gun ik ze de vakantie ook van harte, jij ook? Als je ze ziet wens je ze maar veel plezier. En als je de goede woorden niet precies weet doe je het maar in je eigen taal hoor, dat vind ik niet erg.

  • 12 December 2006 - 22:20

    Harko Bouwkamp:

    Die Murungu kent (of moet ik zeggen: kan) al aardig goed Rotterdams, vind ik. 8 en 9 jaar, en dan al voor jezelf (moeten) zorgen, goeiedag. Meiden, goed werk! Reik ze wat aan en geef ze wat mee. Dank voor verhaal! Groetjes, hkb

  • 15 December 2006 - 15:53

    Fam Wittekoek Sr.:

    Wij wensen jullie fijne kerstdagen toe. en een gelukkig nieuwjaar. fam wittekoek 't zwaantje

  • 17 December 2006 - 14:47

    Margrietha:

    hallo, ik ben een collega van Hilly.
    geniet van de vakantie en sterkte met het werken daar. fijne kerstdagen en een goed begin van 2007, maar dat zal wel lukken!!

    margrietha koningen

  • 19 December 2006 - 19:06

    R. Meems:

    Laura en Nienke,

    Wij wensen jullie gezegende Kerstdagen en een gezond 2007 toe.

  • 21 December 2006 - 14:52

    Danny Halbesma:

    Ik wens Murungu, Nienke en Laura (en ook de rest van de gemeenscap daar natuurlijk) fijne feestdagen en een gelukkig 2007!

  • 24 December 2006 - 18:53

    Henk:

    Ha Laura en Nienke,

    Heb eindelijk eens al jullie belevenissen gelezen. Jullie zijn lekker bezig daar!

    Ik wil jullie nog even goede kerstdagen wensen en Gods zegen en bescherming voor het nieuwe jaar. En kom maar weer snel terug, want het is aardig saai hier zonder jullie! (al zijn er gelukkig nog een paar gezellige mensen over)

    Groetjes,
    Henk

  • 25 December 2006 - 21:02

    Rwestrik@zonnet.nl:

    hallo nienke en andere onderneemsters

    heel fijne kertsdagen toegewenst
    en een gelukkig nieuwjaar ook alvast

    hartelijke groeten o roel en t netty

  • 27 December 2006 - 09:49

    Nico:

    Murungu, Laura en Nienke,

    Eindelijk eens even de tijd om over jullie avonturen en goeie werk te lezen! 't Is net kerst geweest en hoop dat jullie ook de kans hadden om dit te vieren. Keep up the good work!!

  • 30 December 2006 - 13:38

    Hoi Nienke:

    nog even een berichie van mij op de enalaatste dag van 2006. Ik hoop dat jullie hele fijne kerstdagen hebben gehad, ik wens jullie een goede jaarwisseling toe! ik weet niet hoe ze dat daar doen maar waarschijnlijk niet met oliebollen :p
    Wat leuk dat verhaal van Marungu!! echt ontzettend leuk ook om te lezen!
    ik ga nog s een oliebol eten en allegoeds toe gewenst daar!
    Groetjes Jorieke

  • 30 December 2006 - 20:37

    Corien:

    Ha die Nienke en Laura
    Thanks voor de toffe vakantie! hoop dat jullie nog erg genoten hebben van de koffie en de cherry breeze... (?) enne nienke hoe is het met de pillen? zijn ze al op? Of heb je nog weer een nieuwe lading gehaald?!
    he k hoop dat jullie een gezellig avondje hebben morgen!

    Enne we gaan zeker meeten hoor in t nieuwe jaar!
    drukkie vir hulle


  • 31 December 2006 - 11:23

    Herman:

    hee meiden, Hoe staat het leven bij jullie allemaal?? Hebben jullie het nog een beetje naar jullie zin het het verre zuiden. Lijkt me echt vreemd kerst en oud en nieuw vieren als het hoog zomer is. Maar wel een onwijs leuke ervaring. Hoe is het verder met jullie vakantie gegaan. Hebben jullie nog gereisd of hebben jullie andere dingen gedaan. Nou onwijs veel plezier nog ff de laatste maand en hopen dat jullie het nog ff naar julie zin mogen blijven houden. Sterkte met alle dingen die jullie nog gaan doen en een leuk oud en nieuwe en alvast de beste wensen voor 2007. liefs Herman

  • 01 Januari 2007 - 13:13

    Marja:

    NOg ff en dan.. zit het erop! .. sterkte met afronden en afscheid nemen hej. trouwes.. verheug je maar vast op ons squirrelweekend hor. Dat komt he le maal goed. Heeeel veel van Gods liefde voor 2007 meiden! Kus!

  • 01 Januari 2007 - 13:40

    Bert, Netty En Sam:

    Nienke en Laura,

    Gods zegen voor 2007!!

    Liefs uit Zeewolde


  • 01 Januari 2007 - 15:37

    Marjolijn:

    Ha liefies!

    Een heel gelukkig nieuw jaar!

    Verder alles nog goed daar? Geniet er nog maar van de laatste anderhalve maand. Fijne vakantie gehad, of misschien nog steeds? Ik hoop het. Zou de post het nog halen als ik nu nog wat op stuur? :) haha dat zullen jullie dan snel genoeg zien.

    Veel succes nog en een dikke kus -x-

  • 02 Januari 2007 - 10:33

    Piet En Ellen Hooijm:

    Laura en Nienke, we wensen jullie een goed 2007 toe en Gods zegen voor het goede werk dat jullie daar doen. Een hartelijke groet uit Ridderkerk.

  • 02 Januari 2007 - 17:42

    D & M Van Harten:

    Met grote belangstelling lezen wij wat jullie allemaal uitspoken. Fantastisch als je jezelf zo in dienst van anderen kan en mag stellen. Wij wensen jullie dan ook allemaal (groten en kleinen) Gods zegen en een goede gezondheid voor het nieuwe jaar.

  • 05 Januari 2007 - 10:07

    Didy & Piet Vd Berg:

    Dag Nienke, Laura (en natuurlijk Ellen).
    Allereerst een gezegend en voorspoedig 2007 gewenst. Wat een lekkere vakantie hebben jullie gehad zeg.
    We zijn erg jaloers dat jullie leeuwen hebben gezien (is ons daar niet gelukt en ook geen olifanten in BOMEN!!!).
    Nog een paar weken en dan zit het er op. Geniet nog maar lekker daar en doe je best. Hopen jullie in Nederland te zien en te spreken.
    Ellen zal jullie zeker wel missen (zorgen jullie wel voor opvolgers???)Supermeiden als jullie vinden ze volgens ons niet meer.
    Hartelijke groeten uit Barneveld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke en Laura

Hey allemaal! Wij gaan 5,5 maand naar Namibië. Nienke gaat hier stage lopen en Laura zal hier vrijwilligerswerk gaan doen. Wij gaan meewerken aan een ontwikkelingsproject voor aidswezen en hun omgeving van Stichting Philadelphia. Op deze site zullen jullie ons kunnen volgen en proberen wij berichten en af en toe ook foto's te plaatsen. Groetjes, Nienke en Laura

Actief sinds 25 Juni 2006
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 79782

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2006 - 16 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: