Verhuisbericht - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu Verhuisbericht - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

Verhuisbericht

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

02 November 2006 | Namibië, Tjova

Zoals alles in Afrika gaat nooit iets volgens plan. Deze keer lekker in ons voordeel, want we zijn vandaag online!

Na bijna 2 maanden in onze tent gewoond te hebben, zijn wij op 20 oktober verhuisd naar onze rieten villa met grasdak.
Het heeft de werkers aardig wat zweet gekost om de cementvloer, de rieten muren en het grasdak te maken. Wat te denken van de ramen die gemaakt zijn van kippen- en muggengaas?!
Op 1 klein tafeltje, een paar spijkers en de cementvloer na is alles gemaakt van materiaal uit de natuur rondom het kamp, zoals de bedden, kasten, tafel en stoelen.
Het leuke is dat het huisje voor ons (en latere vrijwilligers) is gebouwd en we het dus naar onze eigen smaak konden inrichten. Om het extra gezellig te maken hebben we de muren beplakt met foto's en kaartjes en onze kledingkast met berichtjes van deze site.
Als het gaat om de voorzieningen bij ons huisje--> nog Afrikaanser geworden. Bij koken buiten op open vuur, bij slecht weer hebben we 1 gaspit. Ongeveer 30 meter bij ons huisje vandaan zijn de wc, douche en afwasbak te vinden, zonder verlichting. De wc is een longdrop, zo'n gat in de grond waarbij je nooit alleen bent, de vliegen houden je graag gezelschap. De douche is een vlonder onder een boom waaraan een douchekop bevestigd is (op de foto moet je even zoeken) waar, wanneer je vuur gemaakt hebt, warm water uit komt :)
Sinds gister hebben we de luxe van een koudwaterkraan net buiten onze omheining. Nu kunnen we ons groententuintje beginnen binnen de omheining. We zitten d.m.v. een rieten omheining lekker van de rest van het kamp afgeschermd, ons eigen stekkie. Zodat bezoekers niet direct bij ons binnen kijken.
We genieten dus volop van het traditionele leven in en om ons hutje.
Ben je in de buurt, kom gerust langs voor een kop koffie of thee. Mocht je koffie willen, neem dit dan zelf even mee ;)

Ondertussen zijn we druk bezig geweest met de voorbereidingen van het weeskinderkamp wat we organiseren voor begin december, hier op het kamp. We willen met de kinderen een paar dagen bezig zijn met o.a. zelfvertrouwen, sociale vaardigheden (o.a. leren 'ja' en 'nee' zeggen), en emoties en gevoelens. Hierbij gebruiken we de 'Windows of Hope'-methode van Unicef. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor Afrikaanse kinderen om hen bewust te maken van zichzelf, anderen en HIV/AIDS.
Het concept van het draaiboek is inmiddels af, dit moeten we nog bespreken met Ellen. Hierna kunnen we beginnen met het aanschrijven van allerlei bedrijven, winkels en organisaties voor sponsoring en donaties.
Wordt vervolgd...

Vorige week waren we de hele week samen op het kamp. Ellen en Leoni waren voor werk in Grootfontein. En ja, we boften want de waterpomp ging kapot. Nadat een werker h'm uit elkaar gehaald had, bleek dat er een onderdeel vervangen moest worden. De pomp is met behulp van een buurman van 7km verderop, opnieuw aangesloten zodat we wel water hebben maar het niet gefilterd is. Echt puur rivierwater :) Eerst moeten we dit water koken, afkoelen, filteren en tot slot in de vriezer zodat het te drinken is. Als het goed is kan Ellen vandaag het nieuwe onderdeel hier in Rundu ophalen...we zijn benieuwd.

In de week dat we alleen waren was er een nachtwacht. Ook wel bekend als de man met/zonder staart. Hij komt dan regelmatig wat zout of olie vragen. Hij komt dan eerst met de vraag: "Maybe you can help me."
Hieronder een kort gesprek tussen Laura en Johannes, de nachtwacht:

Johannes: 'Hello, tonight I have raddish for dinner.'
Laura: 'Hello Johannes, that's a nice dinner!'
Johannes: 'Ja', (schuifelt en kijkt onzeker rond in de stilte die volgt) 'Maybe you can help me.'
Laura: 'What do you need?'
Johannes: 'I need some raddish.'

Haha is dit niet grappig??

Einde van de cursus 'hoe eet ik een lekker diner'.

Wist je dat:
...het de hele vorige week 38 graden was?
...dit best warm is?
...we dinsdagnacht 12 mm regen gehad hebben?
...ons dak getest en waterproof is?
...onze gasvriezer door de wind uit ging?
...ons eten bedorven was?
...we nog steeds genieten hier?
...we elke avond diner bij kaarslicht hebben?
...een zwembad in de maak is?
...zodat we in de hitte een verkoelende duik kunnen nemen?
...we dit erg vervelend vinden?
...er weer 3 slangen en 2 krokodillen gesignaleers zijn?
...er 7 hanen geslacht zijn?
...Johannes deze koppen als delicatesse opeet?
...Laura ons 's morgens bij de dagopening voor het eerst op de gitaar begeleid heeft?
...Ze nog even hard door moet oefenen?
...Nienke erg trots is op haar speelkunsten?
...we erg blij zijn met de antivliegbrillen?
...ons visum voor de komende 3 maanden inmiddels ook rond is?
...er een stuk of 75 foto's op onze muren hangen?
...we dus echt wel aan jullie denken...op z'n tijd?
...de longdrop ook door de werkers gebruikt wordt?
...ze i.p.v. VOOR de pot, OP de pot staan om te gaan plassen?
...ze inmiddels een longdrop-plas-cursus gehad hebben?
...voor onze ramen rieten rolletjes als gordijnen hangen?
...Pauline, onze wasvrouw, deze gemaakt heeft?
...we onder een klamboe slapen?
...we een accu in ons huis hebben voor een lamp?
...deze opgeladen moet worden door zonnenpanelen?
...we samen voor een braai bij de buren geweest zijn?
...we hun daarvoor nog maar 1 keer gezien hadden?
...zij de volgende morgen met de hele familie inclusief boek en vishengels bij ons aankwamen?
...we in december bezoek krijgen van Corien?
...we dan lekker door Namibie gaan trekken?
...Laura dan parachute wil gaan springen?
...Corien ga je mee?
...Nienke nog in d'r broek poept bij het idee alleen al?
...Laura haar nog wel overgehaald krijgt?
...we zelfs post uit Zweden krijgen?
...dit niet de IKEA-gids is?
...we nu een ijsje gaan eten en dit bericht dus afsluiten met 'baie dankie' voor iedereen die aan ons denkt/iets van zich laat horen?
...we nog een dikke knuffel aan Sam geven?
...je ons brieven, kaarten, o.i.d., kan sturen, naar:
Philadelphia, foundation for orphans in distress, (T30/04)
P.O. Box 1559
Rundu
Namibia

• 02 November 2006 - 15:18

Emmie:

Hoi Nienke en Laura,
    Het klinkt allemaal heel erg leuk!!!Qua weer zou ik daar nu wel willen zitten hoor...:p.
    Nou, meiden; nog veel plezier daar nog!!
    Greetz Emmie

• 02 November 2006 - 16:35

Jeanette:

Hooooi Laura (en Nienke), echt super leuk om te lezen hoe het met je gaat Laura! Ik moest echt lachen om alle dingen die jullie schrijven. Zoals dat ze daar op de wc staan i.p.v. ervoor en leuk ook om te lezen dat er voor jullie een huisje is gebouwd! Succes nog met alles en ik hoop dat jullie snel gewoon gefilters water krijgen etc! hihi, jullie maken wel wat mee hoor!! X Jeanette

• 02 November 2006 - 18:14

Klaas:

Dag Nienke en Laura,
    Leuk om weer wat van jullie te horen! Blij dat het zo goed gaat.
    Wat maken jullie toch geweldige foto's. k'wordt al een beetje jalours :P
    Groetjes K

• 02 November 2006 - 19:03

Eric:

Tjonge, nou dénk ik dat er ook ervaringen zijn die de site niet halen... maar: gaaf hoor, wat jullie daar meemaken. Wat een ongelooflijk mooi huisje! En jazeker: echt een 'luuks' toilet. Zo maakten wij ze niet ... Dat zal echt wel genieten zijn. (Ook voor alle andere momenten): heel veel plezier, ik hoop dat jullie daar nog veel goede dingen kunnen doen. Succes met de voorbereidingen voor het kamp.

• 02 November 2006 - 19:24

Marjolijn:

Hee meiden!
    Wat zijn jullie daar poepie-bruin! En ik hier maar witter worden van de sneeuw. Ik ben echt jaloers op jullie kleurtje en het weertje!
    Meiden goede tijd nog daar geniet vooral en jullie horen wel weer van me
    Kus Marjolijn

• 02 November 2006 - 20:17

Rioloog:

Hoe lang duurt zo'n long-drop?

• 03 November 2006 - 18:40

Annette:

Foej, het is altijd zo genieten om jullie verhalen te lezen! Wouw!
    Nieke, er gaat weer wat voor je met de post mee...ben benieuwd hoe lang ie er nu over doet!
    Liefs

• 03 November 2006 - 18:42

Annette:

haha, mijn hele familie wilde je foto´s zien! Ik heb het verhaaltje er omheen gedaan! Serieus, niet alleen ik ben trots op je!

• 04 November 2006 - 12:31

Moeder Bijl:

'k heb de douchekop gevonden! Heel erg leuk de foto's, zo krijgen we een goed beeld hoe jullie leven en volgens mij zijn jullie al erg bruin geworden! Dikke knuffel voor jullie allen !!

• 04 November 2006 - 15:00

Lianne:

Hey Nienke, en Laura, echt een super mooi huisje hebben jullie nu!!! Ik wordt echt hartstikke jaloers van al die foto's. ;b Geniet ervan!
    Knuff, Lianne

• 04 November 2006 - 19:56

Tante Dinie:

Hoi Nienke,

Leuk om weer zo'n verslag van je te lezen en de foto's erbij maakt het wel completer om een beeld te krijgen. Wat een knus rieten huisje hebben jullie! Voor ons toch niet goed in te schatten wat het betekend om geen 'echte' wc en douche te hebben. Die van jullie lijkt me leuk voor een survivaltocht maar voor een paar maanden......
    Hartelijke groeten en veel zegen voor jullie werk en leven daar.
    Groetjes, ook van Oom Jan, Arjon en Marieke

• 06 November 2006 - 22:28

Bert, Netty En Sam:

He Nienke en Laura, gefeliciteerd met jullie nieuwe onderkomen...echt superluxe. Fijn dat het nog steeds zo goed met jullie gaat. Nienke, brief met foto's zijn bijna onderweg...

Dikke kus Bert, Netty en Sam.

• 08 November 2006 - 16:55

Karrrrrin:

Echt zo gaaf dat huisje man.. Tis gewoon luxe joh! Ik zei al dat ik later ook wel zo'n huisje wilde mja Bernd zag het niet zo zitten in de koude wintermaanden... Ik eigenlijk toch ook maar niet;) Maar het ziet er wel leuk uit!! Kusssje Ka

• 08 November 2006 - 21:36

Erna:

Dag Nienke, met plezier volg ik de berichten van jou en Laura. Ik wens jullie nog een hele fijne tijd toe. Groeten van Erna Henkelman (collega van Hilly)

• 11 November 2006 - 13:34

Marlien:

ha liewe nienke,
    Dit lyk so dat julle het geniet!
    Jy kan maar bly wees dat jy daar is in Afrika, het is hier baie koud. Ek is gister weer terug gekom in Holland, en almal loop hulle hier in winterjasse aan en met sjerps om. Maar wat een mooi verhale het julle en wat het julle al veel gedoen. Het is seker maar baie lekker dat julle nou julle eie huis het, met julle eige toilet en stort. Geniet dit daar en geniet van die warme son en van die warme mense!
    Baie liefde Marlien

• 14 November 2006 - 08:32

Wilma Lems:

Lieve Nienke en Laura,
    Prachtig werk dat jullie doen en nog genieten ook. Het ziet er schitterend uit. Hier slaan we de winter maar over, het is 13 graden! Doei, Wilma

• 14 November 2006 - 08:59

Marjolijn:

Cool!!! Bedankt voor jullie brief! Echt heel leuk, kreeg hem vanmorgen door de bus. Doet de post er vanuit jullie toch korter over dan vanaf mij! Haha is Afrika toch niet zo sloeberig als ik dacht ;)
    Liefs

• 16 November 2006 - 11:13

Leni:

Lieve Nienke en Laura, prachtig huis,super wc, daar kan je heerlijk onderuit op hangen terwijl je de krant leest.......Heel veel succes met wat jullie de kinderen willen leren de komende tijd. Positieve basisvaardigheden die bij mogen dragen tot een beter leven.In alles Gods zegen toegewenst, die maakt rijk, ook in de arme, moeilijke dingen die je tegenkomt.
    De foto's zijn echt heel mooi, geven een duidelijk beeld hoe het allemaal is,en....de doucheknop heb ik gevonden...
    Nienke en Laura, hartelijke groeten,
    Leo, Leni + kwartet.

• 16 November 2006 - 12:02

Doretha:

Lieve tante Nienke en Laura,
    gefeliciteerd met jullie huis! Luxe en zo opgeruimd!!
    Leuk om de foto's te zien. De douchekop gevonden. En die slang: wordt dat vlees ook gegeten Ga je in het donker ook naar de longdrop? (lijkt me niks met zulke slangen in de buurt..)

hartelijke groet van ons allemaal. en een knuffel, tante Door