Toverdokter, staarten en tot 10 leren tellen... - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu Toverdokter, staarten en tot 10 leren tellen... - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

Toverdokter, staarten en tot 10 leren tellen...

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

12 Oktober 2006 | Namibië, Tjova

Thiwana?

Vorige week maandag had Johannes (1 van de werkers op het terrein) een probleem, zoals hij dat noemt. Precies een maandag geleden hadden we hem dit ook al horen zeggen. Het probleem zat hem in zijn staart.
Mensen hier zijn ontzettend bijgelovig. Hij gelooft dat er uit zijn onderrug een staart groeit die al het bloed uit zijn lichaam zuigt, waardoor hij dood gaat. Hij kon dus niet komen werken omdat hij naar de toverdokter moest om die staart te laten wegsnijden.
Een maand geleden hebben Ellen en Leoni hem naar het ziekenhuis verwezen. Dit bleek hij niet gedaan te hebben.
Hij mocht nu wel naar het ziekenhuis, maar dan moest hij zijn controlekaart laten zien, als bewijs dat hij geweest is. Voor een bezoek aan de toverdokter moest hij maar tijd vrij maken in het weekend. De toverdokter heeft zijn kind ook al gedood en het is allemaal bedrog. De toverdokter kost 300 Namibische Dollar (30 euro) en het ziekenhuis maar 20 Namibische Dollar. En dan te bedenken dat hij maar 50 Namibische Dollar per week verdient. Maar hij had net zijn maandsalaris gehad dus...
Hij vertelde dat hij naar het ziekenhuis ging. Maar goed, de volgende dag kwam Johannes niet opdagen hoor. De andere werkers wisten te vertellen dat hij toch naar de toverdokter geweest was en die zijn staart weggesneden had. Die staart wordt eraf gesneden en moet dan net zo lang bloeden tot het vanzelf stopt, zodat al het kwade eruit kan ;s
Een week later kwam hij weer opdagen. Uiteraard mocht hij niet komen werken, hij moest eerst zijn moeder en de hoofdman erbij halen om alles uit te praten...das nog lastig als die er ook heilig van overtuigd zijn dat een 'staart' heel ernstig is...Alles is weer recht gezet en hij is vandaag weer lekker zonder staart aan de slag gegaan. 't Is toch wat als je zo'n ding mee moet slepen ;)

Ter ere van 'The day of the Namibian Child' hebben we op de basisschool in Tjova een tekenwedstrijd gehouden. De winnende tekeningen zijn nu onderweg naar Nederland om als kerstkaarten verkocht te worden.
Tijdens de weekafsluiting mochten wij de prijsuitreiking houden. We hebben er lekker een feest van gemaakt door snoepjes en petjes uit te delen, die door een bedrijf gedoneerd waren. De kinderen keken al vol spanning naar ons uit en we hebben met z'n allen genoten!!
De eerste prijs: schoolgeld voor 2007 (+/-4 euro), 2e prijs: blouse van schooluniform, 3e prijs: bellenblaasset.

Hiernaast zijn we allebei ons eigen groepje met moeilijk lerende kinderen gestart, Nienke met rekenen, Laura met de Engelse taal. We vroegen ons van te voren af of ze daar wel moeite mee hadden of dat ze verlegen of onzeker zijn. Het bleek een combinatie van beide te zijn. Bij het rekengroepje zijn de kinderen tussen de 8 en 11 jaar en kunnen nog geen eens cijfers onder de 10 herkennen of benoemen. Het Engelse groepje zit in grade 4 waar ze ineens alle lessen in het Engels i.p.v. Timbukushu krijgen. Bij de betekenis van de woorden kwamen ze niet verder dan het woordje 'I'. Vind je het gek dat ze bij de rest van de vakken ook moeite hebben...?

Nog even een paar wist je datjes...
Wist je dat:
- Nienke gek is op milipap?
- We ons eerste regen en onweersbuitje gehad hebben?
- We krokodillen bij maanlicht gezien hebben in de rivier bij ons kamp?
- De vrouwen hier hard lachen als we 'thiwana' (hoe gaat het?) tegen hen zeggen?
- De principal zijn petje van de tekenwedstrijd nog steeds draagt?
- Wij (bijna) elke dag een half uur naar de school lopen (en weer terug)?
- Wij ons eerste ijsje in een maand tijd ophebben? :D
- Het hier gemiddeld tussen de 30 en 40C is?
- Het 's nachts niet meer onder de 20C komt?
- Wij onze truien weggeborgen hebben?
- Wij het bij 28C koud hebben, een lange broek aandoen en warme chocolademelk drinken?
- Wij een wasvrouw in dienst hebben, Pauline genaamd?
- Wij dit niet vervelend vinden?
- Wij genieten van alle brieven, kaartjes, mailtjes en reacties op de site die wij krijgen?
- Er eindelijk een begin aan de workshop gemaakt is?
- Ons huisje nu een dag, een paar raamkozijnen en een stukje muur heeft?
- We erg blij zijn dat dit wel opschiet?
- We over 1 week ons huisje hopen in te richten?
- We nog op een aantal foto's van mensen zitten te wachten om onze muur mee te behangen?
- Alfonsina, de juf van de lagere school, zich afvroeg of we in NL ook zo aangestaard worden omdat we blank zijn?
- Alfonsina ons verbaast vroeg of we ook rokken en bh's dragen en daarna niet meer bij kwam van het lachen?
- de kleuterschool al 3 weken dicht is omdat de juf bij iemand in het ziekenhuis is?
- De kinderen ons al herkennen en steeds enthousiaster worden als ze ons aan zien komen?
- We al kennis gemaakt hebben met een dorspsgek, die ons bij het afscheid een handzoen en neproggel gaf?
- Het hier langzaamaan al groener begint te worden?
- Nienke praat in d'r slaap...
- ... en Laura zonder het in de gaten te hebben gewoon slaapdronken terugpraat?
- Laura zich verbaast over het feit dat een hond ook hersenen heeft?
- Nienke bij gebrek aan beter de oren van de hond flappert?
- Zij toch wel stiekem de oren van haar vader mist?
- Laura als het meezit wel 3 uur per nacht slaapt?
- Zij 's ochtends toch nog eerder uit bed komt dan Nienke?
- Ze hier behalve slangen ook grote spinnen hebben?
- We alweer bezig zijn om ons visum verlengt te krijgen voor de laatste drie maanden?
- We van plan zijn hier ook een oudercursus op te zetten?
- We bezig gaan met de organisatie van een kamp voor weeskinderen in december?
- Nu onze internettijd bijna om is en we de boodschappen voor de komende weken gaan doen?
- Je ons brieven, kaarten, o.i.d., kan sturen naar:
Philadelphia, foundation for orphans in distress, (T30/04)
P.O. Box 1559
Rundu
Namibia

• 12 Oktober 2006 - 10:59

Maaike:

Hey Laura en Nienke,

Wat een gave verhalen. Ik vind het erg leuk om zo jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Ben wel beetje jaloers hor! (had er ook wel bij willen zijn :D )
    ps. Jullie hadden Pabo moeten doen, met al dat lesgeven :p

Nou nog heel veel plezier en zie vanzelf weer wat op jullie pagina verschijnen :D

xxxjes Maaike

• 12 Oktober 2006 - 13:38

Arja:

Wat een verhalen weer. Ik zou zo naar jullie toe gaan om te kijken hoe jullie alles doen;), maar ja...

Wat kunnen jullie trouwens netjes tekenen en knutselen :p

Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen

Heel veel liefs Arja

• 12 Oktober 2006 - 13:45

Herman Mare:

Hallo daar. Ek was saam die uitreik groep daar gewees. Dit was absoluut die beste om saam met julle daar te kon kuier. En julle to kon vermaak met 'n poppekas. Dit is goed om te sien dat julle sulke goeie harte het vir die mense hier in Afrika. Hou vol met julle goeie werk. Ons almal verlang weer terug na die bos en die rustigheid. Groetnis

• 12 Oktober 2006 - 18:05

Marja:

nouwemm... het ziet ernaar uit dat jullie ons he le maaal niet missen.. dan ga k maar vast wennen aan een leven zonder squirrels 55 .. *zucht*

• 12 Oktober 2006 - 18:50

Eric:

Wow, gaaf huis! Als 'ie nu maar af komt voor jullie weer vertrekken. Kunnen jullie niet meehelpen, nu je tijd over houdt van de was ;). Mooi dat jullie daar zo veel kunnen doen zeg! Nog heel veel plezier, geniet (zelf zonder ijs) maar van de zomer. Da's een beter vooruitzicht dan we hier hebben (mén wat is het alweer vroeg donker).
    Lot's of love!

• 12 Oktober 2006 - 20:03

Annette:

WOUW!
    Geweldige verhalen!

Nienke, je bent een toppertje!

Liefs

• 13 Oktober 2006 - 07:21

Marjolijn:

Ha lieverds,
    Dank je voor je reactie op mijn site! Leuk hor om te zien wat jullie allemaal doen, echt cool!
    Mijn brief is al 3 of 4 weken onderweg! Dat wil dus niet echt lukken. :( Ik zal er van het weekend nog één sturen met misschien iets meer postzegels erop. Is ook lastig communiceren met een verkoopster die geen Engels praat en het Zweeds daar snap ik nog geen bal van ;)
    Kus Marjolijn

• 13 Oktober 2006 - 11:39

Marja:

zie je wel.. ik wist dat het me ging lukken: het leven zonder squirrels begint al op gang te komen: IK HEB EEN BAAN!!! Vandaag 2e gesprek gehad en maandag aanstellingsgesprek! Vanaf nu ben ik groepsleidster crisisopvang bij het Leger des Heils !!

• 13 Oktober 2006 - 16:27

Marja:

... wacht ff ... hu? zie ik nou LAURA op de FOTO?? Jullie begaan toch niet een TE grote metamorfose daaro?!!!

• 14 Oktober 2006 - 15:03

Klaas:

Hey dames

Wat een prachtige verhalen om te lezen. Zo te horen hebben jullie al genoeg leuke dingen meegemaakt.

Ga vooral zo door! Hopelijk kunnen jullie in je volgende bericht vertellen over je nieuwe huis(je).

Liefs, Klaas

• 15 Oktober 2006 - 13:03

Alijanna:

leuk leuk leuk wat jullie allemaal beleven tot nu toe! Geniet van deze bijzondere ervaring!

Knuffel, Alijanna

• 15 Oktober 2006 - 13:19

Topper:

Ik sponsor jullie 1 euro per tevreden lachende neger heb ik afgesproken. Nooit moeten zeggen tegen jullie natuurlijk... Had ik moeten weten. Ineens is het allemaal weeskinderen die je tevreden aankijken. Erg vervelend;) Voor een neger met een staart biedt ik trouwens ook flink geld, niet er af laten halen dus!

• 16 Oktober 2006 - 09:06

Theo En Petra:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ik zou zo eens om een hoekje willen kijken. Veel succes allebei!

• 16 Oktober 2006 - 09:24

Ellen:

Hoihoi, ja ik mag nu wel ver zijn, maar het blijft leuk om alles van zo'n afstand te bekijken!! Leuk hoor de verhalen (Johannes z'n salaris is wel wat hoger hoor!, ga zo door!!

• 16 Oktober 2006 - 18:39

Thijs:

eej nienke..
    mooi huisje hoor.. krijg je er ook nog een bubbelbad in je badbamer(tje)?? Veel suc6 daarzoo he! Groetjes Thijs

• 19 Oktober 2006 - 09:02

Carina:

Hoi Nienke en Laura,
    Wat leuk om jullie weblog te lezen! Ik ben het zusje van Ellen. Leuk om een beetje te volgen hoe het daar gaat. Mooi huis! Dat gaat sneller dan het huis van Ellen en Leonie, is dat inmiddels helemaal ingericht?
    Groetjes en veel succes met de kids!

• 19 Oktober 2006 - 12:06

Harko Bouwkamp:

Thiwana. Fraai verhaal! Foto's ook. Veel sterkte en plezier! Welke taal is gangbaar daar naast het Namibisch? A Dieu!
    Harko en Doretha

• 21 Oktober 2006 - 05:54

Tim:

Is mn brief er nou al, of heeft de Postbode daar hem kwijtgemaakt??
    Zucht...

• 23 Oktober 2006 - 06:35

Marja Schouten:

Beste Nienke en Laura,
    Ik werk in de classis Almkerk en heb jullie bericht gekregen via dhr Piet van de Berg. Genoten van jullie verhaal en heerlijk gelachen om jullie "wist je datjes"!
    Jullie zijn een stel leuke, dappere meiden!
    Ik wens jullie succes en veel plezier toe! Groetend, Marja Schouten

• 27 Oktober 2006 - 18:58

Corien:

Hai Nienke (en Laura)
    Echt heel erg leuk om jullie verhalen te lezen, k krijg spontaan zin om jullie kant op te komen (vervroegd!)
    He Nienke, k ga je vlgde week proberen te bellen en anders wordt het na 18 november dat ik je kan bereiken.... dan laat ik even weten hoe ik ga komen etc.... leukie!

He t klinkt echt geweldig wat jullie daar allemaal doen. Echt heel veel succes daar.
    Blessings,