Afgelopen week - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu Afgelopen week - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

Afgelopen week

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

29 September 2006 | Namibië, Tjova

Het duurde even, maar we zijn weer in Rundu en dus internet!
We hebben nog een paar minuten op internet dus even snel een berichtje over afgelopen week. Het werk is inmiddels in volle gang.
Maandag zijn we aan de slag gegaan op de basisschool in Tjova. Eigenlijk zouden we op de kleuterschool gaan werken die dag, maar toen we daar aankwamen bleek de juf bij iemand in het ziekenhuis te zijn en de kids dus thuis...Op zich niet erg, want op de basisschool kunnen we eigenlijk altijd aan de slag. We hadden een stel uit Nederland mee naar school, want die gaan een film maken over Philadelphia, dus wij moesten ook gefilmd worden...
Dinsdag hadden we een community meeting. Dat houdt in dat iedereen van het dorp uitgenodigd wordt onder de boom bij school en dat er een paar hoge piefen bij zijn, zoals de hoofdman en iemand daarboven nog. Wij zouden daar voorgesteld worden. De starttijd is 08.00 uur en gewoonlijk duurt het tot ongeveer 12.00 uur, omdat er daarna bier gedronken moet worden. Wij gingen er pas om 10.00 heen, omdat het toch altijd later begint en ja hoor...ze wachten tot de kring vol is en dan beginnen ze. Oftewel om 11.15 startte de vergadering. Wij werden voorgesteld aan het dorp, daarna mochten we weg, want de vergadering ging over in een rechtbank. Iemand die een geit jat wordt berecht enzo...'s Middags zijn we crea-bea geweest. We maken zelf Lotto, jullie kennen dat vast wel, dat leuke spelletje. Nee niet om prijzen te winnen ;) Op de scholen is geen materiaal dus maken we het zelf.
Woensdag zijn we de hele dag op school geweest. We zijn lekker gaan lopen naar de school en hebben veel mensen ontmoet, dat is erg goed, want het is belangrijk dat ze weten dat er mensen zijn die hulp willen geven die zij graag willen.
Veel gepraat met 2 leerkrachten op school over hoe het er daar aan toe gaat, geobserveerd in de klas en met klas 4 sport en spel gedaan, etc.
Donderdag hebben we veel schrijfwerk gedaan en kwam er plotseling een groep zendelingen langs die een project doen voor 9 dagen in Namibie. Er was een kennis van Ellen bij. We mochten mee naar een village waar zij aan de slag gingen met de kids en de ouders. Was super gaaf! Hebben echt genoten van een avondje uit! Dat is echt een luxe hier voor ons hahaha!
Dit was het weer voor nu.
Bedankt voor alle post, mail, reacties die we gekregen hebben. Doet ons erg goed!! Helaas hebben we ze nog niet allemaal kunnen beantwoorden, maar weet dat we hier met een big smile zitten ;)

Groetjes en liefs van ons

Dikke knuffel voor Sam!!

ps foto's volgen over een paar weken...

• 29 September 2006 - 14:07

Minke:

Ha Nien en Lau,

Wat een gave verhalen allemaal zeg! Super om allemaal te lezen. Jullie hebben al heel wat gedaan. Gaat toch weer aardig kriebelen als ik dat allemaal lees en jullie foto's zie...(wie weet Marja?) Enne Nien, gefeliciteerd met je neefje! Cool!
    Geniet ervan en succes met jullie werk. Liefs Minke

• 30 September 2006 - 15:44

Jeanette Tulp:

Hoi Laura!!!

Wat leuk om te horen dat het goed gaat met jullie en dat jullie het naar je zin hebben. Het zal wel een hele belevenis zijn om daar te zijn he? Je hebt al veel gedaan? Mis je Nederland, voel je je fijn daar? Ik wens jullie allebei nog een hele fijn, leuke en goede tijd! Succes met alles, geniet ervan! Liefs Jeanette

• 01 Oktober 2006 - 09:13

Eric:

Leuk hè, om naar school te gaan. Vooral als je er nu iets over mag zeggen. Al een beetje de slag te pakken? Hoe groot is jullie 'dorp' eigenlijk? Lijkt me bijzonder, om daar en tijdje echt deel te zijn van de 'community'. Jullie zitten in de lente! Veel plezier daar. En natuurlijk gefeliciteerd met je neefje (ja jullie ook N&B).

• 01 Oktober 2006 - 13:34

Marja:

ja wie weet.. in een volgend leven.. :p

lau en nien..
    gefeliciteerd met SAM!

• 02 Oktober 2006 - 18:59

Dianne:

Hoi Nienke!

Erg leuk om al jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Nog van harte gefeliciteerd met je neefje! Succes met alles!

Groetjes Dianne

• 03 Oktober 2006 - 10:39

Maurice:

Hey Nienke en Laura,

Wat een leuke verhalen allemaal zeg! Ben blij dat het jullie allemaal goed bevalt. Nienke: Gefeliciteerd met je neefje! Mooie naam ook.
    Hier in Nl alles ok, herfst is begonnen, dikke stortbuien enzo. Ik wens jullie heel veel succes de komende tijd, en hoop dat jullie veel voor de mensen daar kunnen betekenen.

X maurice

• 03 Oktober 2006 - 16:16

Angelique Spierenbur:

Ha Laura en Nienke,
    Klinkt echt onwijs leuk wat jullie allemaal aan het doen zijn. Gaaf hoor!
    Super bedankt voor je kaartje Lau gister, vond ik echt lief. Heel veel plezier verder!
    Liefs An

• 03 Oktober 2006 - 17:12

Marlien:

Ha lieve tannie Nienke!!
    Ik kan me voorstellen dat Nederland dan even heeel ver weg is (is ook echt zo hoor).Maar gefeliciflapstaart!!! He Nienke de brief komt er aan hoor (waarschijnlijk krijg je de brief nog eerder dan dat je dit berichtje leest). Goed te horen dat het goed gaat daar bij jullie, wat een heerlijk leven! Ik kom maar gauw die kant op. Nou meiden hou je haaks en sterkte met gitaar spelen, knutselen, eten verbouwen en alles, ja ook met het werk! En zorg goed voor elkaar.
    Knuffels!

• 04 Oktober 2006 - 06:30

Naas:

Hi Nienke/Laura,

dit was lekker om julle te ontmoet en die fliek saam met julle te kyk. Geniet julle tyd daar langs die Kavango rivier. Ek is terug in die stad maar my kop is nog in die bos (Namibie).

Groete,
    Naas.

• 06 Oktober 2006 - 19:37

Marc:

haha, blijf doorgaan meiden! Maak Topper failliet!

• 07 Oktober 2006 - 19:16

Tanta Door:

lieve tante Nienke en laura
    allereerst gefeliciteerd met Sam! geweldig mooi, je zou niet denken dat hij familie is. Van jou of mij,dat laat ik in het midden.fijn te lezen dat het goed gaat met jullie.
    We lezen jullie mail met plezier. Hartelijke oorwiebel van ons allemaal,xx

• 09 Oktober 2006 - 10:07

Anton:

Hee Laura & Nienke!

Tof iets van jullie te horen. Zo te horen zijn jullie al aardig ingeburgerd en gewend aan de relaxte modus daar! Hoe is het weer daar?

Heel veel plezier en al het goeds gewenst!
    Succes met jullie werk daar.
    adioz, Anton

• 09 Oktober 2006 - 13:19

Annemarieke:

Hooi,

Zo te lezen gaat het allemaal lekker!! al die verschillen in culturen zal wel apart zijn.
    Ik mag ook volgende week vertrekken. ben echt benieuwd hoe het zal gaan.
    succes met alles nog
    byebye mates

• 11 Oktober 2006 - 13:16

Maarten:

HoiHoi!

Zo te zien en lezen is het superleuk daar! Mooi man!

Ik wens julie nog veel (werk)plezier daar!

Groetjes Maarten

ps. bevallen de antivliegbrillen?;)

• 12 Oktober 2006 - 08:45

Maarten Bijl:

Nienke en Laura!
    Hoe gaat het daar? Alles nog naar wens?
    Veel plezier en niet verbranden!!!