De eerste indrukken - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Tjova, Namibië van Nienke en Laura - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: Laura en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Laura

11 September 2006 | Namibië, Tjova

Inderdaad, wij zijn veilig aangekomen in Tjova. Het vorige berichtje was iets te enthousiast, onze vloer ligt er sinds vrijdag voor de helft in.
Vanmorgen besloten de jongens om het frame van het dak erop te gaan zetten, want het grind voor de vloer was op dus dat moet eerst weer ingeslagen worden.

Wat hebben wij deze week gedaan?

Genoten van het weer :)
Maandag zijn we met de 2 mannen die ons huisje gaan bouwen naar een huisje geweest zoals die van ons eruit moet komen te zien, zodat ze een idee hebben. Het is hier altijd maar de vraag of ze je begrepen hebben als je iets uitlegt, want ze zeggen altijd 'ja' en lachen dan hard. Zelfs als ze gezegd wordt dat er andere werknemers gezocht worden wanneer ze niet hard genoeg doorwerken lachen ze hard en zeggen ze 'oooke'!

Om een indruk te krijgen van het werk wat voor ons ligt zijn we samen met Ellen (maatschappelijk werkster) meegeweest naar het groepswerk wat zij met de kinderen doet. Ze heeft op dit moment 2 kleine groepjes met kinderen waarmee ze na schooltijd werkt.

De hoofdman (soort burgemeester) kwam nog langs bij ons. Hij moet natuurlijk weten wat er allemaal gebeurd in het dorp. Wij zijn aan hem voorgesteld en er is verteld wat we hier allemaal gaan doen. Hij vond het prima!
Denk niet aan een nette man in strak pak enzo. Afgetrapte sportschoenen en ongewassen kleren geeft een beter beeld.

Vrijdag zou 1 van onze kippen geslacht worden door de werknemers hier en schoongemaakt door Angela, de wasvrouw. Zij kwam wel, alleen waggelde en giechelde lekker. En tsja hier is de regel als je dronken bent komt je nie werk nie. Ja ja heel erg streng ;) Maar wel logisch als je bedenkt dat bijna iedereen van hoofdman tot leerkracht vanaf een uur of 13.00 dronken is van hun eigen gestookte bier.

Zaterdag zijn we naar een wildpark geweest samen met Ellen. Wij zouden Johnny, 1 van de vaste werknemers, meenemen zodat hij langs zijn familie kon om een paar zakken mahango (meel) op te halen voor zijn moeder. Dat was 140km omrijden, maar als hij de bezine betaalde was dat ok. Dat was in orde. Zijn familie woonde op een oude legerbasis, heel apart. Maar goed, nadat de zakken ingeladen waren, vroeg hij of een vrouw met haar baby en heel wat koffers meekonden. Hmz dat paste niet, maar ja er was ook een klein meisje wat stond te huilen naast de auto. Ja of die dan meemocht. Na wat doorvragen bleek het zijn nichtje te zijn, waarvan hij het zusje al in huis had. Het is een weeskind dat bij hem wilde wonen. Daar was nog wel plaats voor in de auto, dus zij mocht mee.
Zo gaat het hier dus met weeskinderen. Zij gaan van familie naar familie. Er is altijd iemand die ze opvangt.
We hebben ze in Divundu afgezet bij een supermarkt, waar vandaan wij naar het wildpark gingen en ze op de terugweg weer oppikten.
In het wildpark hebben we zo'n beetje alles gezien behalve de leeuw. Echt super mooi!

Voor de rest nog wat indrukken:
Zo'n droge lucht dat je haar permanent vreselijk statisch is en je constant elektrische schokken van elkaar krijgt, douchen onder de sterren, 3 slangen (waarvan 2 gedood zijn), koken op het open vuur, slapen in een tent, zoete hersens gegeten (zie foto, is een vrucht), Laura is gitaar aan het leren spelen, in de groententuin werken, half 8 dagopening, lezen, mensen ontmoeten, zand, zand en zand, zwarte voeten, honden, honden, katten, katten, kippen, kippen, kippen, Afrikaanse taal, Engels, Timbukushu (plaatselijke taal), GENIETEN DUS!!

Schrijf ons:
Philadelphia, foundation for orphans in distress, (T30/04)
P.O. Box 1559
Rundu
Namibia

• 11 September 2006 - 14:21

Marjolijn:

Hee dames
    Wat super cool om al die indrukken te zien en jullie verhalen te horen. Krijgen jullie zo de hele dag wel een beetje gevuld of heb je nog veel tijd over? En wanneer moeten jullie aan het werk gaan of zit dat er nog niet aan te komen. Nou ik ben blij dat jullie zo genieten, daar hou ik me hier in het Zweedse ook vooal mee bezig!
    Ik denk aan jullie
    Kus

• 11 September 2006 - 18:44

(tante) Dinie:

Hoi Nienke,

Wat leuk die site en die foto's, zo kunnen we toch een beetje een beeld krijgen van je leven daar. Die douche en w.c., tjonge wat hebben wij het dan ontzettend luxe! Is het al bekend wat jullie daar precies gaan doen? Moet je ook eerst de taal leren of kun je via Ellen contact maken met de kinderen?
    Ik ben echt panisch voor slangen, zelfs als ik ze op tv zie, hoe vind jij het om ze in het echt tegen te komen?
    We hopen dat alles verder goed met je gaat en we blijven op je site kijken, hartstikke leuk!
    groetjes, ook van Jan, Arjon en Marieke.

• 11 September 2006 - 19:16

Kaatje:

heey Lau! (en Nienke)
    wat zie ik nou? gitaar spelen? als je terug komt dus leuke avonden om het kampvuur heen met kumbaja? en natuurlijk kan jij ons op vereniging gaan begeleiden als we zingen :D hahahah nou ziet er allemaal leuk uit hoor vooral die slang....aaaah!!! nou succes dr maar weer mee he!
    dikke smakkerd!!

• 11 September 2006 - 19:23

Marrtijn Voorberg:

het is mooi om te zien dat julllie daar voor in zetten en dat wij hier in Nederland het goed hebben en veel te eten hebben

Zet hem op!!!!!!!!!!!

• 11 September 2006 - 21:52

Corien:

Ha Nienke,
    Nou dat ziet er echt geweldig uit allemaal! He geniet het daar en k blijf je volgen.... en supertof dat je dit doet!
    Hug

• 12 September 2006 - 11:34

Moeder Bijl:

Ontzettend leuk die foto's!
    zo krijgen we een goede indruk van het leven daar.
    Knuffel voor jullie allebeide!!

• 12 September 2006 - 15:35

Klaas:

Hey Nienke!

Blij te horen dat jullie zo goed zijn opgevangen. De foto's zien er veel belovend uit. Volgens mij gaan jullie een erg mooie tijd beleven.

Veel plezier en sterkte toegewenst. Ook als jullie binnenkort aan het werk moeten/ mogen ;-)

• 12 September 2006 - 17:53

Anno En Joanne:

hey hallo daar !!!

ziet er wel heel gek uit hoor.
    wou jullie ff sterkte wensen en veel plezier enzo.

groetjes!!!!!!

• 12 September 2006 - 18:19

Herman:

Heey meiden, Zo zagen wij dat nou goed of was het een envellop van iemand anders die jullie open maakte? maar waar blijft nou die foto die jullie op internet zouden gaan zetten :P? maar volgens mij hebben jullie het daaro echt onwijs naar jullie zijn WIJ OOK :) En trouwens laura mis je je fohn al? geintje. Nou onwijs veel plezier en onwijs veel sterkte voor de aankomende tijd dat jullie dingen gaan zien en moeten gaan werkt.

liefs herman

• 12 September 2006 - 18:20

Femmie En Henry:

Nienke en Laura,
    erg leuk het verslag en de foto`s. Zo krijgen we een indruk van jullie wel en wee. Hoe is het met jullie? Lukt het in het primitieve leven?
    we wensen jullie alle sterkte en plezier toe

groetjes

Femmie en Henry

• 12 September 2006 - 20:14

Netty En Bert:

Lieve Nienke en Laura, gaaf dat het gelukt is om de foto's op de site te zetten. Ziet er goed uit allemaal. Mooie inloopkast, lekkere hersenvruchten...mjam. Hoop binnenkort wat foto's jullie kant op te sturen met de post. Dikke kus Netty en Bert.

• 15 September 2006 - 18:53

Eric:

Ha, weer heerlijk primitief en relaxed leven. Zo klinkt het tenminste wel. Wat een heerlijk vooruitzicht voor een half jaar! Heel veel plezier, geniet er van ook als het 'echte werk' gaat beginnen, ik hoop dat het goed blijft gaan!

• 16 September 2006 - 12:01

Coby Van Houdt:

Nienke en Laura,
    Op deze manier kunnen we een beetje meeleven en inleven wat jullie daar doen. Het allerbeste en God is all over the world!

• 16 September 2006 - 17:42

Herman:

MM MM EEEE LL LL EEEE
    M MM M E LL LL E
    M M EE LL LL EE
    M M E LL LL E
    M M EEEE LLLLL LLLL EEEE

MAAR DE LAATSTE LETTER AF!
    (kon het gewoon niet laten)

• 16 September 2006 - 19:36

Karin Halbesma:

nienke en laura
    erg leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    wij wensen jullie veel geluk en wijsheid toe en natuurlijk ook gods zegen toe

• 16 September 2006 - 19:50

Marlien:

ha schattepatjes!
    Wat super klinkt het allemaal weer! Om de kriebels van te krijgen. Is het eerste grasmatje van jullie huisje inmiddels gelegd? Sterkte met al het werk, ook met jullie eigen onderhoud;)!
    Tot de volgende keer, pas goed op jezelf en op elkaar!
    Big Hug!

• 17 September 2006 - 14:38

Maarten Bijl:

Tante Nienke gefeliciteerd met je kleine neefje, Sam.
    Spreek je snel!

• 18 September 2006 - 15:32

Leni:

Hoi tante Nienke,
    Van harte gefeliciteerd met je neef SAM.
    Wat fijn dat ie er is he, je zult via de mail wel mee kunnen genieten, maar op verlof ben jij de eerste die hem mag knuffelen. Daar ga je alvast naar uitzien.
    Heel veel groeten, Leni + fam.

• 19 September 2006 - 08:00

Wimgerdathijsenkoen:

Tante Nienke van harte met je neefje Sam, wat een mooi mannetje, erg hollands koppie, lekker rond en zo. We blijven jullie volgen. Succes met alles. Dalfsen

• 19 September 2006 - 12:30

Martin:

Dag dames,
    Ik heb zelf van 1998-2000 bij Ngepi camp (Bagani/Divundu) op weg naar Mahangu NP gewerkt. Prachtige omgeving en mensen. Geniet ervan, ben erg jaloers!

• 19 September 2006 - 14:36

Thijs:

eej !
    beetje mooi weer daar zeker.. hier niet zo tis natuurlijk ook al bijna herfts maar de laatste dagen was het hier lekker weer hoor. Gefeliciteerd met je neefje Sam. Veel suc6 nog.. Ik kom wel een keertje langs op de fiets..:)
    Groeten Van uit Dalfsen
    Thijs

• 19 September 2006 - 17:50

Jorieke:

Hoi Nienke,
    Hoe ist?
    Ik heb tot mijn schande nog steeds geen reactie gegeven echt schandalig!!
    maar hier komter een!
    Ik heb net even je fotos zitten te bekijken het ziet er heel leuk uit maar toch ook wel primitief!
    ik wens je veel sterkte toe en tot de volgende reactie!
    Groetjes Jorieke
    oj nog gefeliciteerd met je neefje Sam

• 20 September 2006 - 17:38

Maaike:

Hey tante Nienke, Van harte gefeliciteerd met je neefje, Sam!! :D

Hoe is het met jullie? Ik hou de site in de gaten!

groetjes en xxxjes

• 21 September 2006 - 15:28

Oma En (tante) Dita:

hallo nienke, ik zit hier met oma achter de pc. We zijn onder de indruk van wat we gezien hebbe op jouw site. En we hebben veel bewondering dat je een half jaar daar gaat leven!
    We wensen jullie samen Gods zegen toe, ook dat je het mag volhouden.
    Vandaag jouw neefje Sam bewonderd, echt een schatje.
    Jammer dat je hem niet zelf kunt zien,hé.
    Oma is helemaal trots.
    En Bert heeft haar vandaag fotomodel gemaakt voor de folder van de ChristenUnie!
    Ze wordt nog beroemd...

groetjes van oma en (tante) Dita, en de rest uit Hasselt!

• 21 September 2006 - 18:21

Wilma Lems:

Hoi Nienke en Laura,
    Dat zal wel even wennen zijn daar! Prachtig medium, dat we zo maar mee kunnen kijken...Enne, genieten maar!
    Liefs van Wilma

• 24 September 2006 - 17:59

Jan (uit Hoogland):

Dag Nienke,

Heb net de foto's bekeken, erg basic allemaal. Het ga je goed!
    Hartelijke groet,
    Jan

• 24 September 2006 - 20:20

Corien:

he nienke,
    Bedankt joh voor je kaartje... hoezo attent?? Super! he enne, k ga weer naar Angola dus k ga je bellen.... want k kan mogelijk langskomen!!!
    he doeg, misschien wel tot heel snel